21 יולי 2017

חדשות אופניים-ילדה-620

13 אפר' 2017 | טל שמש

0

עו"ד דותן לינדנברג: "לפתח נתיבים בטוחים ולהחיל רישוי וביטוח חובה"

יש לפתח נתיבים בטוחים לרוכבי האופניים החשמליים ובמקביל לחייב אותם להוציא רישוי וביטוח חובה לאופניים. בשנתיים האחרונות נרשמה עליה של מאות אחוזים במספר הנפגעים באופניים חשמליים, כשמחציתם נפגעים בראשם ובעשרת החודשים האחרונים נהרגו 4 רוכבי אופניים חשמליים.

בכל הנוגע לחוק הישראלי אופניים חשמליים למרות שהם מונעים על ידי מנוע חשמלי והם מחויבים לנסוע על הכביש,  אינן מוגדרים כ"רכב מנועי" ולכן אינם נכללים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (חוק הפלת"ד).

בית משפט השלום בת"א פסק במקרה שבו שליח נפגע על ידי רכב מנועי, כי בתאונת דרכים שבה מעורבים כלי רכב מנועיים ואופניים או קורקינטים חשמליים, יש לראות את הרוכב כ"הולך רגל". התוצאה מההחלטה היא כי רוכב שנפגע בתאונה עם רכב מנועי זכאי לפיצויים מחברת הביטוח של הרכב הפוגע, ממש כמו הולך רגל או רוכב אופניים "רגילים". ומה יעשה רוכב אופניים חשמליים אשר נפגע בתאונת דרכים שלא היו מעורבים בה כלי רכב? דינו כדינו של הולך רגל אשר מעד ברחוב.

רוכב אופניים חשמליים שנפגע יכול לפעול בכמה דרכים: אם הנפגע הוא קטין בגילאי 3-18 אשר מבוטח בפוליסת תאונות אישיות מכוח חוק לימוד חובה, ייתכן והילד זכאי לפיצוי לפי הפוליסה הנ"ל עש פיצוי של 365 אלף ₪ ל-100% נכות. כך גם אם יש לרוכב האופניים החשמליים ביטוח פרטי רלבנטי שאיננו כולל סעיף המסייג חבות לגבי אופניים חשמליים.

לעתים אפשר להגיש תביעה נגד גורם שלישי כמו עירייה או רשות מקומית בגין תאונה שנגרמה כתוצאה ממפגע. תביעה מסוג זה מוגשת נגד הגורם האחראי על המקרקעין בהתבסס על פקודת הנזיקין. ההבדל המרכזי הוא שתביעות אלה דורשות הוכחה של רשלנות, נזק וקשר סיבתי. בניגוד לתאונת דרכים "רגילה" המפוצה על בסיס חוק הפלת"ד.

חשוב לציין כי תאונות רבות שמעורבים בהם אופניים חשמליים הן תאונות בין אופניים להולכי רגל. במקרים אלה הנפגע יכול להגיש תביעה נגד המעורבים בתאונה וגם כאן עילת התביעה נוגעת להוכחת אשמתו של אחד הצדדים ונוכח אחריותו לכאורה. לדוגמה, רוכב אופניים שרכב על גבי מדרכה ולא נסע על הכביש כנדרש ממנו לפי חוק, הוא והוריו עלולים למצוא עצמם מחויבים בתשלום פיצויים להולך הרגל.

ישנן חברות ביטוח המציעות פוליסות ביטוח שתהיינה תקיפות  רק אם הרוכב ירכב על אופניים חשמליים תקינים, לא יבצע "שיפורים" להגדלת מהירות בניגוד לחוק, ירכב באזורים המותרים לרכיבה, יהיה בגיל המינימאלי לפי הפוליסה (בדרך מגיל 16 ומעלה), יקפיד על חבישת קסדה, לא ירכיב נוסעים נוספים וכדומה.

תגובות

תגיות: , , , , , , ,



התגובות סגורות

בחזרה למעלה ↑