Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך הופכים לאם פונדקאית

איך הופכים לאם פונדקאית
קרדיט: Pixabay

הליך פונדקאות הוא הליך שמשמעו הפריית ביצית של אישה בזרע של גבר והשתלתה לאחר שהופרתה ברחם של אישה אחרת. אותה אישה בעלת הרחם שבו הושתל העובר מכונה אם פונדקאית והיא זאת שתישא את ההיריון של האישה שהיא בעלת הביצית המופרית. הפונדקאית תלד עבור הזוג תינוק שיהיה שלהם. היא קרויה על פי החוק: "אם נושאת" שכן, היא נושאת את ההיריון ברחמה. החוק שעוסק במערכת היחסים בין זוג לבין פונדקאית קרוי: חוק ההסכמים לנשיאת עוברים.

מהם הקריטריונים הרלוונטיים בכדי להיות אם פונדקאית?

  • גיל הפונדקאית לא יהיה יותר מ38 שנה ולא פחות מ22 שנה.
  • הפונדקאית צריכה להיות אישה שלא עברה יותר משני הליכים של נשיאת עוברים. גם הריון שהסתיים בהפלה יחשב כהריון שהיא עברה.
  • מצבה הבריאותי של האישה צריך להיות תקין. הלידות שהיא עברה צריכות להיות ללא סיבוכים והילודים צריכים להיוולד במועד, במשקל לידה תקין לכל ההיריון.
  • הפונדקאית צריכה להיות אם לפחות לילד אחד אותו היא הרתה.
  • צריכה לעבור שנה לפחות מאז הלידה האחרונה של הפונדקאית.
  • על הפונדקאית לא עבר משבר כגון: אבדן טרי, משבר במהלך גירושין, מחלה קשה של בן משפחה ועוד.

ישנן נשים שלא יכולות להיות פונדקאיות והן: נשים שעברו יותר מ 3 לידות, נשים שעברו שתי לידות בניתוחים קיסריים, נשים שהלידה האחרונה שלהם הייתה בשבוע מוקדם יותר מהשבוע ה35 של ההיריון או שמשקל היילוד היה נמוך, נשים שחוו הריון חוץ רחמי, נשים שההיריון שלהם הסתיים בהפלה יזומה עם הרחבת HEGAR 10 או יותר של צוואר הרחם, נשים שבעבר הרפואי שלהן היה הרחקת שאריות הריון וחלל רחם פגום אלא הם הן הוכיחו שהפגם תוקן, נשים שעברו ניתוחים שעלולים להיות בעלי השלכות שליליות על מהלך הריון תקין, נשים שסבלו ממצבים רפואיים שונים כגון:  רעלת בהריון שני או שלישי, יתר לחץ דם, מחלה כרונית עם סיכון לסיבוכי הריון, דיספלציה בצוואר הרחם ועוד. נשים אשר מצויות בעיצומו של טיפול פסיכיאטרי.

איזה בדיקות הפונדקאית צריכה לעבור בכדי לשמש כפונדקאית?

בכדי לשמש כפונדקאית על האישה לעבור כמה בדיקות: סוג דם פלוס RH, ספירת דם, קריאטינין, סוכר בצום, בדיקת איידס, בדיקת נוגדנים לאדמת, בדיקת סינון לעגבת, בדיקת אנטיגן לדלקת כבר מסוג B ו-C, בדיקת פאפס למשטח צוואר הרחם. מעבר לכך פונדקאית מחייבת להגיש הצהרה של רופא מומחה במיילדות וגניקולוגיה שמאשר כי ניתן הסבר לאם הפונדקאית על ההליך, ההשלכות והטיפולים ההורמונליים וכן, בדיקות לחץ דם, היסטוריה רפואית של לידות ועוד.

כיצד מתבצע המפגש בין הזוג לפונדקאית?

השאלה המהותית ביותר העומדת על הפרק לכל זוג שמעוניין לעבור הליך פונדקאות היא: כיצד בוחרים פונדקאית ואיך הזוג יכול להגיע לנשים שמעוניינות להיות אימהות פונדקאיות. התשובה לשאלה המדוברת תלויה בשאלה היכן מתבצע הליך הפונדקאות. אם הזוג בחרו לעבור את התהליך בישראל הם ידרשו להגיש לוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים של משרד הבריאות כאשר הבקשה צריכה להכיל את כל המסמכים הרלוונטיים. רק לאחר שמתקבל אישור לתהליך פונדקאות מהוועדה הזוג יכול להתחיל לחפש פונדקאית דרך פלטפורמות ייעודיות הרלוונטיות כיום לחיפוש פונדקאיות ברשת האינטרנט או דרך חברה המציעה שירות תמיכה וליווי בתהליך הכוללת בין היתר חיפוש פונדקאית. לאחר שבוחרים מהמאגר פונדקאית, היא תעבור את כל הבדיקות הרלוונטיות ורק אז הזוג יוכל להיפגש איתה ובמידה והם מעוניינים בה לערוך עימה הסכם.

מהן זכויות הפונדקאית?

לאם פונדקאית יש זכויות רבות וחשוב שהיא תכיר אותן:

היא זכאית למענק לידה מביטוח לאומי שישתנה בהתאם למספר הילדים של האם, היא זכאית לדמי לידה שמשולמים על ידי ביטוח לאומי לאישה עובדת שיצאה לחופשת לידה, היא זכאית לחופשת לידה על פי החוק, היא זכאית לתשלומים שונים מההורים שהיא נושאת עבורם את העובר בהתאם לחוק נשיאת עוברים, כאשר החוק איננו קובע מהו הסכום המדויק. החוק מגן על אם פונדקאית כפי שהוא מגן על אם רגילה במהלך הריון. כל הזכויות שמוענקות לאם רגילה מול מקום העבודה שלה בהריון, מוענקות גם לאם פונדקאית.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
עולם קסום של קדושה, עם תשמישי קדושה
בתוך עולם עשיר במסורות ותרבות, תופס לו העולם של תשמישי קדושה מקום...
הכול על הובלות קטנות באזור הצפון
עוברים לדירה חדשה באזור הצפון? מדובר בסך הכול על הובלה...
מסעדה לחתונה קטנה
חתונה קטנה זו שמחה גדולה ולכן ברור מדוע גם אתם...
עבודה עם עורך דין מונעת סיכונים מיותרים
בעידן שבו מחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ גבוהים מאוד, וכשכל...
מה ההבדל בין אריחים רגילים לבין אריחים מדקקים
בכל פרויקט עיצוב של הבית כולו או רק חדר מסוים,...
הורה נפטר ולא השאיר צוואה? כך תנהגו
אחת הפעולות שמומלץ לאדם לעשות לפני פטירתו היא לערוך צוואה...
בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי נשכחת
ארגון יום הולדת כרוך בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי...
מתי זה הזמן להזמין איש מקצוע לתחזוקת המזגנים?
בארץ אנחנו חווים קיץ לוהט במשך חודשים רבים. לכן צריכה...
מה שחשוב לדעת על עבירות מין באינטרנט
עבירות מין נחשבות לעבירות חמורות, במיוחד בשנים האחרונות בהן המודעות...
מחפשים פעילות יצירתית וחד פעמית? בואו לקרקס
כולנו מכירים את הסיפורים והאגדות על הקרקס האגדי משנות העשרים...