Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך מטפלים בשחיקת סחוס בברך?

איך מטפלים בשחיקת סחוס בברך?
קרדיט pixabay

שחיקת סחוס בברך מהווה תופעה רפואית נפוצה כיום והשכיחות שלה עולה עם העלייה בתוחלת החיים. התופעה מהווה סוג של דלקת מפרקים ניוונית והיא לרוב מתבטאת בכאבים בעת קיום פעולות יומיומיות כגון: ישיבה, הליכה, עלייה במדרגות וכן תחושה של חוסר יציבות במפרק, נוקשות וחריקות. הביטוי של שחיקת סחוס בברך משתנה מאדם לאדם וזאת בהתאם למצב הבריאותי הכללי שלו, משקל גופו, הגיל שלו, רמת הפעילות הגופנית שלו וכן מידת השחיקה.

מי נמצא בקבוצת סיכון לשחיקת סחוס?

ככל שהגיל עולה כך שחיקת הסחוס שכיחה יותר. למעשה ניתן לומר כי מרבית האנשים המבוגרים סובלים כיום מהתופעה. כיום הרבה יותר אנשים סובלים משחיקת סחוס מאשר בעבר וזאת בשל העובדה שתוחלת החיים כאמור ארוכה יותר, אך מעבר לכך, שגרת החיים של כמעט כל אדם כיום היא תובענית ולוחצת ולא מעט אנשים אינם מקפידים על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה ושמירה על שגרת כושר גופני, רבים מהם מגיעים למצב של משקל יתר ובשל כך, גם העומס על הברכיים שלהם גובר ועל כן, כמות האנשים שסובלים כיום משחיקת סחוס גדול יותר ביחס לכמות האנשים שסבלו מהשחיקה המדוברת בעבר.

מה גורם לשחיקת סחוס בברך?

הסחוסים אשר מרפדים את המפרקים השונים בגוף מאפשרים לעצמות לנוע בצורה חלקה. כאשר הסחוס נשחק עקב בלאי מתמשך בשימוש במפרק, העצם המצויה מתחת לסחוס נחשפת והעצמות מתחככות זו בזו וכך נוצרת דלקת. הדלקת המדוברת גוררת אחריה בעיות תפקודיות נוספות שמובילות להיווצרות כאבים, הגבלה בטווח של התנועה וכן בעיות אחרות באזור הברך לרבות הליכה עקומה ולקויה שמטרתה היא להימנע מהכאב, מה שיוצר בעצם חוסר סימטריה בעבודה של שריר המפרק, כיווץ שרירי הגנתי וחולשת שרירים.

הסימפטומים לשחיקת סחוס

הסימפטומים לשחיקת סחוס הם נוקשות ומגבלה בטווח התנועה כאשר לרוב הנוקשות תורגש יותר בבקרים וזאת בשל העובדה שזרימת הדם לאחר שינה פחותה והמפרקים נוקשים וחסרי תנועה. כמו כן, ישנם כאבים גם במנוחה וגם בפעילות והכאבים מחמירים כאשר עוברים מישיבה לעמידה, מצב אשר מפעיל עומס רב על הברך. כאשר הבעיה לא מטופלת עשויים להופיע כאבים גם במשך הלילה. במקרים שבהם מתפתחת דלקת בברך יתכן כי יהיו גם נפיחות ואדמומיות.

כיצד מטפלים בשחיקת סחוס?

ראשית כל, יש לעבור תהליך אבחון של שחיקת הסחוס בברך שיתבצע על ידי אורתופד מומחה. האבחון יכלול בין היתר צילום רנגטגן, בדיקה על ידי האורתופד ועוד. על אף המחקר הרב בתחום טרם נמצא טיפול שירפא סחוס מפרקי פגוע. למעשה, עיקר הטיפול הוא הקלה בסימפטומים ושיפור התפקוד של הרופא. מחקרים רבים הוכיחו את היעלות של פיזיותרפיה, אפוסתרפיה וכן ירידה במשקל לצורך השגת הקלה בכאבים ושיפור התפקוד של הברך. אפוסתרפיה בעצם מבוססת על הליכה תוך כדי פעילות יומיומית והפיזיותרפיה מלמדת כיצד להשתמש נכון במפרקים ומתרגלת טווח תנועה מלא של המפרק, תוך הפחתה של העומס מהמפרק.

ישנו גם טיפול תרופתי שכולל תרופות משככות כאב, תרופות אנטי דלקתיות וזריקות תוך מפרקיות. ניתן למצוא כיום גם טיפולים בעלוקות ובמגנטים, אך הם עדיין לא הוכחו מחקרית. במקרים ספציפיים ונדירים תתבצע גם התערבות ניתוחית, אך לרוב הגישה היא לטפל במצב באמצעות הגישה השמרנית.

מקור הכאב שבשחיקת סחוסים איננו נובע מהסחוס בלבד אלא גם משינוי בתפקוד השרירים סביבו ובכדי לטפל בתופעות שהמקור שלהן הוא שחיקת סחוסים מומלץ מאוד לשלב תרגילים שונים שיפחיתו את העומס באזור הפגוע במסגרת הקפדה על כושר גופני קבוע בחיי היומיום, שידוע כתורם להקלה על הכאב.

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
עולם קסום של קדושה, עם תשמישי קדושה
בתוך עולם עשיר במסורות ותרבות, תופס לו העולם של תשמישי קדושה מקום...
הכול על הובלות קטנות באזור הצפון
עוברים לדירה חדשה באזור הצפון? מדובר בסך הכול על הובלה...
מסעדה לחתונה קטנה
חתונה קטנה זו שמחה גדולה ולכן ברור מדוע גם אתם...
עבודה עם עורך דין מונעת סיכונים מיותרים
בעידן שבו מחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ גבוהים מאוד, וכשכל...
מה ההבדל בין אריחים רגילים לבין אריחים מדקקים
בכל פרויקט עיצוב של הבית כולו או רק חדר מסוים,...
הורה נפטר ולא השאיר צוואה? כך תנהגו
אחת הפעולות שמומלץ לאדם לעשות לפני פטירתו היא לערוך צוואה...
בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי נשכחת
ארגון יום הולדת כרוך בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי...
מתי זה הזמן להזמין איש מקצוע לתחזוקת המזגנים?
בארץ אנחנו חווים קיץ לוהט במשך חודשים רבים. לכן צריכה...
מה שחשוב לדעת על עבירות מין באינטרנט
עבירות מין נחשבות לעבירות חמורות, במיוחד בשנים האחרונות בהן המודעות...
מחפשים פעילות יצירתית וחד פעמית? בואו לקרקס
כולנו מכירים את הסיפורים והאגדות על הקרקס האגדי משנות העשרים...