Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך פותחים תיק במס הכנסה?

איך פותחים תיק במס הכנסה?
קרדיט pixabay

בדרך להקמת עסק בישראל יש לעבור בשלוש תחנות מרכזיות – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. כל תושב בישראל המעוניין להיות עצמאי ולהקים עסק חייב להיות מעל גיל 18 ועליו לעדכן את רשויות המס ולפתוח תיק במע"מ, תיק במס הכנסה ותיק בביטוח לאומי. פתיחת תיק במס הכנסה ובשאר רשויות המס היא משימה ביורוקרטית וניתן לפתוח את התיקים ברשות המיסים לבד או בעזרת מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס.

תיאור תהליך פתיחת תיק במס הכנסה

את התיק במס הכנסה ניתן לפתוח רק לאחר השלמת פתיחת התיק במשרד מע"מ. ראוי לציין כי לשכת מע"מ בדרך כלל צמודה ללשכת מס הכנסה, לכן ניתן ביום אחד לסיים עם פתיחת התיקים בשתי הלשכות. את התיק במס הכנסה חייבים לפתוח מיד לאחר תחילת הפעילות בעסק או לאחר תחילת העיסוק במשלח היד של העצמאי, כמובן לאחר פתיחת התיק במע"מ. 

כדי לפתוח תיק במס הכנסה יש למלא טופס בקשה ייעודי שמספרו 5329, את הטופס יש לשלוח לאגף מס הכנסה באזור בו העסק קיים, לא חייבים להגיע פיזית למשרד של מס הכנסה, וניתן לבצע את פתיחת התיק בעזרת מייצג מוסמך, עדיף רואה חשבון. את טופס הבקשה ממלאים בכתב ויש לבחור נכון טופס לפתיחת תיק עצמאי עבור יחיד הפותח עסק חדש או טופס לפתיח תיק לתאגיד עבור חברה הפותחת עסק.

בהודעה לפקיד השומה מוסרים פרטים כמו שם מלא, מספר זהות, כתובת מקום המגורים הפרטי, כתובת העסק, מהות העיסוק, טלפון, שם העסק, מספר עוסק במע"מ ותאריך פתיחת העסק. כמו כן, יש לצרף מסמכים ואישורים שונים לבקשה כמו אישור מהבנק על קיומו של חשבון בנק לעסק, הסכם שכירות או בעלות ועוד.

אם מתכננים להעסיק עובדים שכירים בעסק החדש, יש לפתוח תיק ניכויים. לאחר פתיחת תיק ניכויים במס הכנסה מתבצע רישום גם במוסד לביטוח לאומי.

לאחר פתיחת תיק במס הכנסה ובמע"מ, יש לבקר גם במסד לביטוח לאומי, למלא טופס 6101 (טופס דין וחשבון רב שנתי), ואם מתכננים להעסיק עובדים שכירים יש לדווח על כך בביטוח לאומי למעסיקים ולפתוח תיק ניכויים.

לאחר פתיחת תיק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח לאומי, יש לנהל פנקסי חשבונות כנדרש בהוראות פקודת מס הכנסה וחוק מע"מ, ובהתאם לסוג העסק או משלח היד. חשוב לרשום כל תקבול בעסק כמו מזומנים, שיקים, שיקים דחויים, תשלום באמצעות כרטיסי אשראי, מקדמות על חשבון וכו', את התקבול רושמים בספרי העסק מיד לאחר קבלתו.

כמו כן, לאחר פתיחת התיק מקבלי בדואר פנקס מקדמות, ובאמצעות השוברים בפנקס יש לדווח בכל 15 בחודש על מחזור העסקאות, ובהתאם לדיווח יש לשלם מקדמה על חשבון המס על פי שיעורי המס שנקבעו בפנקס על ידי פקיד השומה.

כיצד ייעוץ מקצועי יקל על התהליך?

כפי שציינו, אפשר לפתוח תיק במס הכנסה לבד וללא ליווי או ייצוג מקצועי. יחד עם זאת, ישנם שיקולים רבים כאשר פותחים עסק חדש לכן אין לוותר על ייעוץ של רואה חשבון מנוסה, כך מקבלים החלטות נכונות ונמנעים מטעויות העלולות לסבך את העצמאי מול רשות המיסים.

פתיחת התיק ברשויות המס השונות כרוכה במילוי טפסים ובהצגת אישורים שונים. כדי להקל על התהליך עדיף לפנות למשרד רואי חשבון המציע ייעוץ וליווי מקצועי לפתיחת התיקים הנדרשים לפתיחת עסק חדש, וחשוב לדעת כי רואה חשבון מוסמך מבצע את פתיחת התיקים ישירות מהמחשב במשרדו, והעצמאי יכול להתמקד בנושאי הליבה של העסק שלו. למידע נוסף על ייעוץ לפתיחת תיק במס הכנסה ובשאר רשויות המס לחצו על הקישור.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
עולם קסום של קדושה, עם תשמישי קדושה
בתוך עולם עשיר במסורות ותרבות, תופס לו העולם של תשמישי קדושה מקום...
הכול על הובלות קטנות באזור הצפון
עוברים לדירה חדשה באזור הצפון? מדובר בסך הכול על הובלה...
מסעדה לחתונה קטנה
חתונה קטנה זו שמחה גדולה ולכן ברור מדוע גם אתם...
עבודה עם עורך דין מונעת סיכונים מיותרים
בעידן שבו מחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ גבוהים מאוד, וכשכל...
מה ההבדל בין אריחים רגילים לבין אריחים מדקקים
בכל פרויקט עיצוב של הבית כולו או רק חדר מסוים,...
הורה נפטר ולא השאיר צוואה? כך תנהגו
אחת הפעולות שמומלץ לאדם לעשות לפני פטירתו היא לערוך צוואה...
בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי נשכחת
ארגון יום הולדת כרוך בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי...
מתי זה הזמן להזמין איש מקצוע לתחזוקת המזגנים?
בארץ אנחנו חווים קיץ לוהט במשך חודשים רבים. לכן צריכה...
מה שחשוב לדעת על עבירות מין באינטרנט
עבירות מין נחשבות לעבירות חמורות, במיוחד בשנים האחרונות בהן המודעות...
מחפשים פעילות יצירתית וחד פעמית? בואו לקרקס
כולנו מכירים את הסיפורים והאגדות על הקרקס האגדי משנות העשרים...