Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אשקלון – עיר חוף דרומית משגשגת

אשקלון – עיר חוף דרומית משגשגת
צילום: יח"צ לימור כרסנטי

ממתגת הערים והנדל"ן "שיר בעיר"- עו"ד שיר הספרי

 

אחת הערים הוותיקות ורוויות ההיסטריה בארץ, ההתיישבות בה החלה לפני כעשרת-אלפים שנה. עיר של ממש נוסדה פה בסביבות שנת 2000 לפני הספירה, בתקופה הכנענית התיכונה.

היא נחשבה לאחת מחמש ערי הפלשתים ונזכרת לא אחת בתנ"ך, כשהאזכור המפורסם ביותר הוא סביב מעללי שמשון הגיבור. העיר מופיעה גם בקינת דוד על מותם של שאול ויהונתן ("אל תגידו בגת, אל תבשרו בחוצות אשקלון").

 

עיר חוף במחוז הדרום בישראל, במישור החוף הדרומי, השוכנת בין הנגב לשפלה. בקצה המערבי של חבל לכיש. העיר מונה כ־145,432 תושבים, השלישית בגודלה במחוז הדרום, וה־12 באוכלוסייתה במדינת ישראל. המערבית ביותר במדינת ישראל, אשקלון נחשבת לבין ערי החוף והתיירות הגדולים והמפותחים בישראל. העיר הוקמה ב־1948 כמועצה מקומית, והוכרזה ב־1951 כמגדל ־ אשקלון. ב־1955 אוחדה עם המועצה המקומית אפרידר לרשות מקומית אחת שנקראה אשקלון.

 

אשקלון – העיר החדשה – משתרעת על שטח של 48,000 דונם שהוא אחד משטחי השיפוט הגדולים במדינה. בתחומה גם התל העתיק של אשקלון הקדומה המשתרע על יותר מ-2000 דונם בתחומי הפארק הלאומי שבדרום מערב העיר.

 

לחוף הים התיכון מצויים גם שרידי הנמל העתיק ושני נמלים קטנים עם שוברי גלים בולטים אל תוך הים: נמל הנפט של חברת קו צינור הנפט אילת-אשקלון, ונמל מי הקירור של תחנת הכוח לייצור חשמל על שם פינחס רוטנברג שהקימה חברת החשמל בסוף שנות ה-80.

 

על ההיסטוריה של העיר הכי טוב ללמוד מהגן הלאומי רחב הידיים, המשתרע על פני 2000 דונם, נמצא סמוך לחוף הים ובו שמורות טבע, כרי דשא ענקיים עם שולחנות לאירוח, לפיקניקים ולבילוי יומי נפלא. אתר תיירותי גדול בעיקר לטיילים הבאים אליו מכל קצות הארץ. כבר בדרך, בשדרות בן-גוריון, מעורקי התחבורה הראשיים בעיר, שמעוטרות לכל אורכן בפסלים בהשראת סיפור שמשון ודלילה.

בגן הלאומי פועל מתחם לינת לילה המיועד בעיקר לתרמילאים ולטיילים חובבי טבע.

החפירות הארכיאולוגיות באשקלון החלו לפני כמאה שנה, ובמהלכן נחשפה הבזיליקה הרומית, ששרידיה מוצגים כיום בגן הלאומי. מאז אמצע שנות ה-80 חופרות בעיר משלחות מאוניברסיטת הרווארד.

 

תקופת הקורונה, מזמינה תיירות פנים במקומות מרווחים ופתוחים, המרינה של אשקלון היא הזמנה מומלצת במיוחד אל חופים לאורך כ-12 ק"מ, אשר הוכרזה כנמל בינלאומי לספנות ולתיירות. המרינה היא מהגדולות והיפות בישראל. היא מיועדת לעגינת 650 כלי שיט. מצפון ומדרום למרינה נבנו שוברי גלים והוכשרו חופי רחצה גדולים. בהקמתה הושקעו 40 מיליון דולר.

בעורף המרינה מוקם קומפלקס תיירותי גדול בו דירות נופש, בתי מלון, מרכז למסחר ותיירות, טיילת גדולה ומשטחי גנים לשרותם ולהנאתם של התיירים והנופשים.

המרינה משמשת מנוף לפיתוח התיירות באשקלון, אתר אטרקטיבי בעל מוניטין בין לאומי, מושכת אליה מאות כלי שיט, בעלי יאכטות ונופשים, הבאים מכל נמלי הים התיכון.

המרינה באשקלון קשורה לרשת תקשורת בינלאומית בין ערי המרינות באגן הים התיכון, ה-MTD-NET

 

באשקלון פועלים למעלה מ־50 מוסדות חינוך ובהם, המכללה האקדמית אשקלון.

באשקלון שלושה אזורי תעשייה עיקריים: אזור התעשייה הדרומי, אזור התעשייה הצפוני ואזור התעשייה הקלה גבעת ציון.

העיר אשקלון ניצבת במקום השלישי בארץ בהתחלות בנייה במחצית הראשונה של 2020, כך עולה מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במחצית זו החלו להיבנות בעיר 1,216 דירות. בכל שנת 2019 נבנו בעיר 1,039 דירות, כך שאם יישמר היקף הבניה הזה גם במחצית השניה, הרי שמדובר בהכפלת כמות הדירות הנבנות. לפניה ברשימה נמצאות תל אביב במקום הראשון עם 1,492 דירות וירושלים במקום השני עם 1,237 דירות. היקפי הבניה באשקלון מיוחסים היום לבניה המאסיבית שמרכזת שכונת אגמים. העלייה הדרמטית שאנו רואים בנתונים בשנה האחרונה הם ביטוי בשטח של התכניות האדירות לפיתוח העיר ולהפיכתה של אשקלון למטרופולין אמיתי של למעלה מרבע מיליון תושבים בתוך פחות מעשור, כשגולת הכותרת היא שכונת עיר היין, בתכנון שעתידה להיות השכונה הגדולה ביותר באשקלון עם 11,500 אלף יח"ד חדשות

 

לראשונה באשקלון- אושרו השנה תוכניות ל- 3 מתחמים המיועדים לפינוי בינוי עיר שבה עד עתה לא אושרה ולא בוצעה אף לא תוכנית אחת של תמ"א 38 או פינוי בינוי. התוכניות ב-3 המתחמים יאפשרו לבנות כ-2,300 דירות חדשות במקום 316 שיהרסו. בדרום מזרח אשקלון ברחוב בנימין, יהרסו 132 דירות ויבנו במקומן 660 על אותו מגרש ועל קרקע משלימה תהיה אפשרות לבניית עד כ-400 דירות נוספות. לא רחוק משם לאורך הרחובות אהוד והתחיה במקום בו שכן קולנוע אסתר 714 דירות חדשות עתידות להיבנות ולהתפרש גם על קרקע משלימה צמודת דופן, והן יחליפו את 112 יחידות הדיור הקיימות. המתחם השלישי המכונה פוארטה דל סול, ברחוב אבא אחימאיר בשכונת ברנע, 72 דירות ו- 11 חנויות יהרסו ובמקומן ייבנו 510 יחידות דיור חדשות, ועוד עד כ-100 בקרקע משלימה.

 

*הכותבת עו"ד שיר הספרי הינה ממתגת ערים וחברות נדל"ן "שיר בעיר"

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
מהמספרה לעשייה ציבורית
הפתעת הבחירות באשדוד: עמירם בן זקן. בן זקן הוא בעל מספרה,...
בעיצומה של המלחמה: רצים לזכר קציני אגוז
למרות מלחמת 'חרבות ברזל' שנמשכת במלוא עוזה כבר ארבעה חודשים,...
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד פותחת עונה חדשה ומציינת 30 שנה להיווסדה
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד מציינת השנה 30 להיווסדה ופותחת את...
משלחת מנהיגי חינוך בקהילות יהודיות ברחבי העולם ביקרה השבוע באופקים
משלחת מנהיגי חינוך מובילים בקהילות היהודיות ברחבי העולם, מארה"ב, קנדה,...
נערכים למציאות ביטחונית מורכבת בדרום
מנכ"ל ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד במפגש עם תורמים בארה"ב :...
למען תושבי הדרום: מפגשי קבלת הקהל של ארגון הייעוץ הרפואי 'למענכם' מגיעים לאשדוד
ארגון 'למענכם' בראשות היועץ הרפואי הרב יוסי ערבליך, המעניק יעוץ...
הוועדה המחוזית דרום אישרה תוכנית מגורים ראשונה באזור התעסוקה המתחדש קרית איתנים באשדוד
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עודד פלוס, אישרה תוכנית...
המרכז לשיקום תעסוקתי שנפגע ב-07.10 שב לפעילות
כ-80 מתמודדי נפש שבו לעבודתם ב״מרכז שיקום תעסוקתי ״מפרשים״, שהושבת...
שחרורו של רס"ר במיל' שנפצע בעזה מבית החולים אסותא אשדוד
כך נפרדו בביה"ח מרס"ר במיל' יואב לאחר שנפצע אנושות ואף...
טקס הוקרה לחיילי היחצ"ב בבית החולים אסותא אשדוד
לאחר כחודשיים וחצי מוחלפים 37 חיילי היחצ"ב המוצבים בביה"ח הציבורי...