Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ילדים בהפרעה – על הפרעת קשב וריכוז בילדים והקשר לאומגה 3

ילדים בהפרעה – על הפרעת קשב וריכוז בילדים והקשר לאומגה 3
קרדיט לתמונה: Shutterstock

הפרעת קשב וריכוז בילדים שכיחה וההשלכות שלה עלולות להיות הרסניות עבור התפתחות תקינה של הילד. אומגה 3 עוזרת בהתמודדות עם ההפרעה ובטיפול בבעיה

רויטל מור

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שכיחה מאד בישראל. כ-10% מהילדים בארץ מאובחנים כסובלים מהפרעה זו. ההגדרה הרשמית מדברת על אימפולסיביות ולעתים גם התנהגות היפראקטיבית אשר מאפיינת יותר את הבנים הסובלים מההפרעה. להפרעת קשב וריכוז ישנן לא מעט השלכות, חלקן מורגשות היטב בבתי הספר וחלקן בא לידי ביטוי בבית ובמפגשים מול חברים. הטיפול בהפרעות אלו מורכב וכולל שילוב של סוגי טיפולים שונים: קוגניטיבי-התנהגותי, תרופתי, וטיפולים טבעיים דוגמת צריכה מוגברת של אומגה 3 אשר קיימת במזונות רבים – בעיקר ממקור דגי הכולל את חומצת השומן EPA בכמות גבוהה, ואף נגישה כתוסף תזונה ייעודי עבור ילדים.

השלכות הפרעת קשב וריכוז בהיבטי החיים השונים בילדים

מורים יגדירו ילדים עם הפרעות קשב וריכוז כילדים המפריעים בשיעורים או ככאלו שחסרים את היכולת הדרושה להתרכז בזמן השיעור: פטפטנות יתר, שכחנות, חלומות בהקיץ והתנתקות מהקשבה בזמן השיעורים הם מאפיינים בולטים בבית הספר. מאפיינים נוספים של ההפרעה כוללים ילדים המוסחים בקלות, מתקשים לסיים משימות ומתפרצים לדברי חבריהם ומוריהם. רבים מהם מגלים התנהגות קופצנית וחסרים את היכולת לשבת במקום לאורך זמן. 

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז יסבלו מקשיים בתחום האקדמי בבית הספר בנוסף לקשיים חברתיים שעלולים לצוץ כמו גם קשיים בבית ובגילאים מבוגרים יותר גם בהשתלבות בשוק העבודה. בעלי הפרעות קשב וריכוז נוטים יותר להסתבך בצרות: לריב וללכת מכות עם חברים, לדוגמה. במקרים קיצוניים, ההתנהגות האימפולסיבית עלולה לדרדר ילדים מבוגרים מעט יותר להתנהגויות עברייניות. ישנן הפרעות נפשיות נלוות כגון דכאון וחרדה אשר לעתים קרובות מתפתחים בעקבות קיום ההפרעה. 

בעיות קשב וריכוז הן בעיות נוירולוגיות מורכבות שיש להן לרוב גם רקע גנטי. להורה בעל הפרעת קשב וריכוז יש 75% שגם ילדיו יסבלו מהפרעה זו. בארץ קרוב ל-10% מהילדים סובלים מהפרעת קשב וריכוז בדרגות שונות. ההפרעה נמשכת לאורך כל החיים, אולם היא משתנה ומתמתנת עם העלייה בגיל ובמקרים הקלים ייתכן שמופעיה ייעלמו ולא ישפיעו על חיי מבוגר שסבל מההפרעה בילדותו. ועדיין, כחצי ומעלה מכלל הילדים בעלי ההפרעה יגדלו להיות מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז אשר תפריע להם בשוק העבודה ובקיום קשרים חברתיים תקינים, כולל זוגיים. 

סוגי הפרעות קשב וריכוז 

בהפרעת קשב וריכוז יש שתי קבוצות התנהגויות טיפוסיות: היפראקטיביות המתבטאת בעיקר בחוסר שקט מוטורי ובדיבור, וחוסר ריכוז המתבטא בקשיים לבצע מטלות, לעקוב אחר הדרכה מתחילתה עד סופה, לנהל זמן נכון ובשכחנות וחולמנות. כל ילד אשר יש לו הפרעת קשב וריכוז סובל מתסמינים בכמות משתנה של שתי קבוצות ההתנהגות: ייתכנו ילדים אשר יסבלו בעיקר בחוסר שקט מוטורי, אחרים יסבלו בעיקר מחוסר יכולת להתרכז ואחרים יציגו שילוב התנהגויות משתי הקבוצות הללו. בנים נוטים יותר להיפראקטיביות, בנות נוטות יותר לכיוון חוסר ריכוז.

איך מטפלים בהפרעות קשב וריכוז בילדים?

הטיפול המקובל בהפרעות קשב וריכוז בילדים הוא טיפול תרופתי משולב עם טיפולים פסיכולוגיים והקפדה על צריכה מספקת של אומגה 3 לילדים, כפי שצוין בתחילת הכתבה. להפרעות קשב וריכוז מופעים הבאים לידי ביטוי במבנה המח וגם בדרכי פעולתו של המח. בבדיקת תפקוד המח בזמן ביצוע מטלות, לדוגמה, ניכר כי ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מבצעים עיבוד יתר חושי לעומת עיבוד מילולי ואסטרטגי במח. הסיבה אינה ברורה לחלוטין אולם ברור כי מערכת עצבית תקינה חיונית לעיבוד תקין. רוב הטיפול התרופתי מתרכז במסרים העוברים בין תאי העצב, אומגה 3 משפיעה בתורה על העברת מסרים תקינה בתוך התא העצבי. שילוב של טיפול תרופתי ואומגה 3 מביא לתוצאות טובות יותר במחקרים מאשר התמקדות בטיפול תרופתי בלבד. 

הפרעות נלוות – וכיצד אומגה 3 עוזר גם עבורן

לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא קל בחיים: המורים לא ערוכים להתמודד עם הילדים בכיתות הגדולות בארץ, קשה להם להשתלב מבחינה חברתית בגלל, למשל הנטייה להתפרץ לדברי אחרים וחוסר הסבלנות, להורים קשה עם זה שהילדים כל הזמן בתזוזה ולא מסוגלים, למשל, לשבת משך ארוחה שלמה בנחת עם המשפחה. לעתים קרובות, לצד הפרעת הקשב והריכוז מתפתחות הפרעות אחרות נלוות: דיכאון, חרדה, התנהגות כפייתית וכדומה. ישנם מחקרים המדגימים כי לאומגה 3 יתרונות מלבד ההשפעה החיובית על הפרעת הקשב והריכוז, כגון השפעה מטיבה על ההפרעות הנלוות דוגמת דכאון. 

הפרעת קשב וריכוז שכיחה בישראל ועלולות להיות לה השלכות לא פשוטות עבור הילדים. שילוב של סוגי טיפולים שונים: תרופתי, פסיכולוגי ואומגה 3 נותן את התוצאות הטובות ביותר להתמודדות עם התופעה ומניעת תופעות שליליות ארוכות טווח.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
עולם קסום של קדושה, עם תשמישי קדושה
בתוך עולם עשיר במסורות ותרבות, תופס לו העולם של תשמישי קדושה מקום...
הכול על הובלות קטנות באזור הצפון
עוברים לדירה חדשה באזור הצפון? מדובר בסך הכול על הובלה...
מסעדה לחתונה קטנה
חתונה קטנה זו שמחה גדולה ולכן ברור מדוע גם אתם...
עבודה עם עורך דין מונעת סיכונים מיותרים
בעידן שבו מחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ גבוהים מאוד, וכשכל...
מה ההבדל בין אריחים רגילים לבין אריחים מדקקים
בכל פרויקט עיצוב של הבית כולו או רק חדר מסוים,...
הורה נפטר ולא השאיר צוואה? כך תנהגו
אחת הפעולות שמומלץ לאדם לעשות לפני פטירתו היא לערוך צוואה...
בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי נשכחת
ארגון יום הולדת כרוך בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי...
מתי זה הזמן להזמין איש מקצוע לתחזוקת המזגנים?
בארץ אנחנו חווים קיץ לוהט במשך חודשים רבים. לכן צריכה...
מה שחשוב לדעת על עבירות מין באינטרנט
עבירות מין נחשבות לעבירות חמורות, במיוחד בשנים האחרונות בהן המודעות...
מחפשים פעילות יצירתית וחד פעמית? בואו לקרקס
כולנו מכירים את הסיפורים והאגדות על הקרקס האגדי משנות העשרים...