Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מה ההבדל בין מחרטה רגילה למחרטה מכרסמת

מה ההבדל בין מחרטה רגילה למחרטה מכרסמת
קרדיט pixabay

היום ישנם לא מעט רכיבים ומוצרים קטנים אשר מצריכים יכולת דיוק ביצירת המאפיינים הקשורים אליהן, כך לדוגמא: בורג. אם תסתכלו עליו מקרוב תראו כי מדובר ברכיב קטן בעל פסים בראשו ולכל אורכו. רכיבים אלה מיוצרים בעצם במסגרת תהליך אשר נקרא עיבוד שבבי. עיבוד שבבי הוא שם כולל למספר פעולות כאשר לכולן יש תכלית אחת: להפוך חומר גלם נתון למוצר שאנו מעוניינים בו. אחת מהפעולות שכרוכות לעיתים בתהליך העיבוד שבבי, היא החריטה. מדובר על תהליך שבמסגרתו חלק מסוים מהחומר מורד ממנו באמצעות כלי חריטה אשר דומה לסכין המיועד לכך, כך למעשה נוצרים חריצים בגוף המתקבל.

סוגי מחרטות

ניתן למצוא כיום סוגים שונים של מחרטות. המחרטה מגיעה בגדלים שונים והיא בעלת כושר עבודה משתנה, בהתאם לייעוד שלה. בין המחרטות שניתן למצוא כיום הן: מחרטות פשוטות הרלוונטיות לצורך עיבוד עץ כאשר מחרטה מהסוג הזה משמשת לביצוע עיבוד שבבי ידני ומנגד, מחרטות המשולבות במכונות CNC שהן מכונות שיכולות לבצע באופן עצמאי את כל תהליך העיבוד שבבי. המחרטות נבדלות זו מזו גם בסוג החומר שאותו יש לעבד: עץ, מתכת ועוד, כאשר כל חומר הוא בעל רמות קושי משתנה, מה שמצריך סכינים מסוגים שונים, כאשר כל סכין מכוונת ליצירת חיתוך בעומק ועובי משתנה. מחרטה איכותית מסוגלת לחתוך עמוק יותר וחלקן מסוגלות לבצע חיתוך שטחי בלבד. יש לבחור את המחרטה בהתאם לצרכים העומדים על הפרק.

מהי מחרטה מכרסמת?

מחרטה מכרסמת מהווה את אחת המכונות החשובות ביותר בתעשיית העיבוד שבבי.  מדובר על כלי תעשייתי שבלעדיו רכיבים רבים שלא מעט תהליכים הנדסיים ותעשייתיים תלויים בהם, לא היו יכולים להיות מיוצרים ובטח שלא במהירות ובדיוק אשר ניתן להשיג באמצעות שימוש במחרטה זאת. כפי שניתן להבין מהשם של מכונת עיבוד שבבי המרכזית המדוברת, מחרטה מכרסמת מבצעת מעין תהליך שבו כלי עיבוד ייעודי וחזק אשר עשוי ממתכת למעשה "מכרסם" בחומר המעובד, לרוב מדובר על חומר גלם ממתכת כלשהי, פולימר פלסטי או אפילו עץ וזאת בכדי להשיג תוצר מוגדר ומתכונן.

בעוד שבמשך שנים רבות התעשייה הסתמכה בעיקר על מחרטות כרסומת ידניות ומסורתיות יותר, כיום יש מעבר משמעותי לעבודה על בסיס מחרטת כרסומת ממוחשבת ואוטומטית אשר מספקת מגוון רחב של יתרונות מעשיים, כלכליים והנדסיים.

המחרטה המדוברת בניגוד למחרטה הרגילה מבצעת משימות של עיבוד משטחים מישוריים וצורתיים בעיקר ממתכת. מדובר על המחרטה הרלוונטית עבור מרבית המשימות והתוצרים, היא מורידה שכבות של חומר גלם מהחומר המעובד וזאת בהתאם לתכנון מדויק של התוצר שיש צורך לייצר. ישנם סוגים שונים של כרסום הרלוונטיים עבור: חיתוך, הורדת שכבות חומר, יצירת חריצים, הורדת שבבים ועוד.

בתעשייה כיום משתמשים במחרטה מכרסמת עבור מגוון רחב של משימות וכן לצורך ייצור אינספור של תוצרים בעיקר ממתכת אך גם מפלסטיק, אבן ועץ. באמצעות המחרטה המדוברת ניתן לייצר רכיבים פשוטים כגון: גלגלי שיניים, אך גם רכיבים מאוד מורכבים ומרובי אלמנטים, שכבות ומישורי עיבוד. מדובר על חלקי חילוף, חלקים למכונות וכן הלאה.

מה ההבדל בין מחרטה רגילה למחרטה מכרסמת?

ההבדל המרכזי בין מחרטה רגילה לבין מחרטה כרסום הוא בעצם כלי החיתוך אשר פועל במכונה. מחרטת כרסום מכילה כלי חיתוך שמסתובב ואילו במחרטה רגילה העובד הוא זה שמסתובב. יש לבחור את תהליך העיבוד בהתאם למאפייני המוצר הדרוש, אם דרוש מוצר בעל סימטריה גלילית רצוי לייצר אותו באמצעות מחרטה רגילה, אך אם מדובר על מוצר בעל גאומטריה אחרת, רצוי לייצר אותו במחרטת כרסום. ניתן למצוא כיום גם מרכזי עיבוד מרובי צירים אשר מאפשרים לנצל את יתרונות תהליך הכרסום והחריטה במכונה אחת.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
כך תמכרו בעסק שלכם בצורה מוצלחת יותר
בין אם אתם מוכרים מוצרים ובין אם אתם מוכרים קורסים...
איך ליעיל את התקשרות בעסק?
העסק שלכם כל הזמן נמצא בתהליכי גדילה? יש לכם יותר...
מה תפקידו של מנעולן רכב מקצועי?
מנעולן רכב הזמין 24 שעות ביממה אמור להיות בדרך כלל...
עורך דין לירושות וצוואות- הכתובת בכל נושא הקשור לתחום
אף אחד לא אוהב לעסוק בנושאים הקשורים לירושות, צוואות וגם...
הדמיית שיער - על קצה המזלג
אם אתם נמצאים בחיפוש אחר פתרונות לשיער דליל או התקרחות...
חשיבות המשחק והדמיון להתפתחות הילדים
משחק ודמיון הם מרכיבים בלתי נפרדים מהילדות התורמים באופן משמעותי...
למה כשנקלעים לחובות עורך דין הוא חבל הצלה?
כשאדם או עסק נקלעים לחובות שאין ביכולתם לפרוע, התוצאה היא...
איחוד הלוואות - הדרך שלכם להתחיל מחדש!
אם אתם נאבקים עם תשלומי חוב מרובים ומתקשים לעמוד בהתחייבויות...
היבט חשוב בתכנון נסיעות עבור תיירים רבים
השכרת רכב בחו"ל והשוואת מחירים היא היבט חשוב בתכנון נסיעות...
עריכת הסכם ממון לפני הנישואים: קשה באימונים, קל בקרב
גירושין הוא תהליך שיכול להיות ארוך ומייגע עד ההגעה להחלטות...