כמו בכל עניין הקשור בבטיחות הכלל, קיים גם בנושא קצין בטיחות בתעבורה חוק מוסדר המגדיר באופן בהיר את החייבים באחזקת קצין בטיחות לצי הרכב ואת הדרישות החוקיות הנגזרות מן הכלל הזה. על פי חוק זה, כאשר אתם בוחרים להעביר את תפקיד הניהול של הרכבים בחברה למישהו חיצוני זה או אחר, אתם מעבירים במינוי זה את מלוא האחריות החוקית והמעשית על כלל כלי הרכב שבצי. השאלה ששואלים רבים מבין המנהלים, היא מה נכלל בתחום האחריות של קצין הבטיחות של החברה, ועל מה אני כמנהל נותר אחראי גם לאחר מינוי זה. זהו נתון סופר- חשוב בעיקר כיוון שבסופו של דבר מנהלים המעוניינים לבטח את עצמם מפני תביעות או קנסות שונים חייבים לוודא שהם מודעים לכל מה שבתחום אחריותם החוקית כדי שלא יקרה מצב בו משהו קורה בתחום אחריותם החוקית ללא ידיעתם או שימת ליבם ועלול להסב להם נזק.
אז על מה בעצם אחראי מנהל הצי
מנהל צי שהוא קצין בטיחות, כאשר הציג בפני המנהל את תעודתו הרשמית בתחום, יכול בהחלט להיות הדמות שאחראית על כל המתרחש בגזרת הצי כולל כל כלי הרכב. קצין רכב בתעבורה אשר ברשותו תעודה, למד לא רק את ההיבטים החוקיים של תפקידו ותפקוד הכלים אלא בהחלט גם את עולם הביטוח והבטיחות שלהם, וגם רכש לא מעט מיומנות בתחום הניהולי והתפעול הטכני שלהם. כאשר אתם כמנהלים ממנים אותו לתפקידו בחברה שלכם, אתם בעצם יכולים בהחלט לחוש משוחררים, מלוא האחריות למה שיקרה ברכבים הללו מונח על כתפי הקצין שבחרתם, ואף אחד לא יבוא אליכם בתלונות, כולל המשטרה ומדינת ישראל. אתם לא צריכים מכאן והלאה לזכור את הטסטים של הרכבים, לעקוב אחר פגיעות בטיחות שמתרחשות פה ושם, ואפילו לא לשאת בעול דוחות אם חלילה ישנן.
מה כן אתם צריכים לעשות
לא כל בעלי החברות והמנהלים הממנים קצין בטיחות מודעים לכך, אבל קצין בטיחות הוא מעין סמכות על בכל מה שקשור לבטיחות הרכבים וממילא יש לו בהחלט את הזכות לנהל במידה מסוימת גם את הבוס שלו. זה אומר שבמידה וקצין הבטיחות ידרוש דרישה תקציבית או ניהולית הקשורה לבטיחות הצי, החברה תהיה חייבת להישמע לו, גם אם זה אומר לרכוש כלי חדש או להעביר את העובד הוותיק ביותר מתפקידו על ההגה. זו אחת הסיבות שחשוב לבחור מנהל צי שלא רק מוכר חוקית אלא גם בן אדם שניתן לסמוך עליו וגם כיף לעבוד איתו. כמו הצוות שלנו בג'קובסון.