Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מעצר ימים לעומת מעצר עד תום ההליכים

מעצר ימים לעומת מעצר עד תום ההליכים
קרדיט PIXABAY

מה ההבדל בין מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים

על מנת להבין מה ההבדל בין מעצר ימים לבין מעצר עד תום ההליכים, נצעד מספר צעדים לאחור בשלבי ההליך הפלילי. כאשר אדם נחקר בחשד לביצוע עבירה פלילית, בתום חקירתו, ייתכנו שתי אפשרויות:

*אפשרות ראשונה – אותו אדם ישתחרר בתנאים מגבילים בתחנת המשטרה.

*אפשרות שנייה – אותו אדם ייעצר ויובא בפני שופט בתוך פרק זמן מרבי של 24 שעות, אחרת – מדובר במעצר לא חוקי. על כל פנים, ככל שאותו אדם נעצר – אז מרגע זה מדובר במעצר ימים. למעשה, מדובר בסיטואציה שבה אדם נעצר אף על פי שטרם גובשה תשתית ראייתית נגדו והוא למעשה בסך הכל חשוד בביצוע עבירה. אם כן, נשאלת השאלה, מדוע? מדוע משטרת ישראל מבקשת לעצור אדם שהוא בסך הכל חשוד וטרם הוכחה אשמתו? על מנת להשיב לשאלה זו, אין צורך להיות מומחה גדול או עורך דין מעצרים. למעשה, שלב החקירה במשטרה הוא שלב קריטי שבו אם החשוד לא ייעצר אז קיים חשש שהחשוד ישבש הליכי חקירה או יסכן את בטחון הציבור. כמו כן, ישנן פעולות חקירה שניתן לבצע אך ורק כאשר החשוד נתון במעצר, דוגמה מובהקת לכך היא – הפעלת מדובבים. בדרך כלל מעצר ימים כשמו כן הוא – נועד לימים ספורים ולצרכי חקירה בלבד. מעצר ימים אינו מהווה עונש או מקדמה על העונש אלא נועד לימים ספורים בלבד – אלא במקרי קצה חריגים.

לעומת זאת, כאשר אנחנו מדברים על מעצר עד תום ההליכים, למעשה מדובר בשלב מתקדם יותר, לאחר חקירת המשטרה ועם הגשת כתב האישום. בשונה ממעצר ימים, כאשר מדובר במעצר עד תום ההליכים השאלה היא אחרת – היכן ישהה הנאשם במהלך המשפט. בדומה למעצר ימים, גם כאן – בית המשפט רשאי לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים, כגון: הפקדת ערבות כספית, מעצר בית חלקי או מלא ומעצר באיזוק אלקטרוני.  כאשר מדובר במעצר עד תום ההליכים, בית המשפט דן בשלוש שאלות מרכזיות:

  • ראיות לכאורה – במסגרת תנאי זה, המדינה צריכה להצביע כי קיים בסיס להוכחת האשמה המיוחסת לנאשם.
  • עילת מעצר – המרכזיות הן מסוכנות ושיבוש הליכי משפט. בנוסף, קיימות מספר עילות מעצר הקבועות בחוק שאם אותו נאשם מואשם בהן אזי קיימת חזקת מסוכנות שרק אם הנאשם יוכיח אחרת, בית המשפט יורה על שחרורו, למשל: כאשר אדם מבצע עבירת אלימות, סמים (שלא לשימוש עצמי) ועבירות אלימות במשפחה.
  • היעד חלופת מעצר – בכל מקרה, על בית המשפט לשקול חלופת מעצר שפגיעתה בחירות הנאשם פחותה. לדוגמה: שקילת האפשרות לעצור את הנאשם באיזוק.

כפי שניתן להבין, ההבדל המרכזי בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים נעוץ בסטאטוס האדם אותו מבקשים לעצור. בעוד שבמסגרת מעצר ימים מדובר באדם שהוא חשוד, מעצר עד תום ההליכים עוסק באדם שהפך לנאשם, כלומר – הוגש כתב אישום בעניינו. חשוב להדגיש כי מעצר ימים הוא מעצר שנועד למספר ימים ספורים ואילו מעצר עד תום ההליכים – עשוי להימשך זמן רב יותר, בהתאם להתפתחות המשפט. בכל מקרה, בשני המקרים יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי מומלץ ולא להתמודד עם הסיטואציה לבדכם. 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
חשיבות המשחק והדמיון להתפתחות הילדים
משחק ודמיון הם מרכיבים בלתי נפרדים מהילדות התורמים באופן משמעותי...
למה כשנקלעים לחובות עורך דין הוא חבל הצלה?
כשאדם או עסק נקלעים לחובות שאין ביכולתם לפרוע, התוצאה היא...
איחוד הלוואות - הדרך שלכם להתחיל מחדש!
אם אתם נאבקים עם תשלומי חוב מרובים ומתקשים לעמוד בהתחייבויות...
היבט חשוב בתכנון נסיעות עבור תיירים רבים
השכרת רכב בחו"ל והשוואת מחירים היא היבט חשוב בתכנון נסיעות...
עריכת הסכם ממון לפני הנישואים: קשה באימונים, קל בקרב
גירושין הוא תהליך שיכול להיות ארוך ומייגע עד ההגעה להחלטות...
הכול על רכישת גלילים מקרטון בעידן המודרני
אתם מתכוננים לקראת מעבר דירה? או שאולי אתם מעבירים את...
מה כולל שירות IT במיקור חוץ
חברות מובילות בארץ ובעולם בוחרות לקבל שירותי it חיוניים במיקור...
עבודתה של הדולה
אם אי פעם תהיתן מה כוללת עבודתה של הדולה, אשת...
כך תקבלו את היעוץ המתאים ביותר לגבי ההלוואה המשמעותית בחייכם
משכנתא היא ההלוואה המשמעותית ביותר שתיקחו בחייכם. כיוון שזו הלוואה...
כל היתרונות בעריכת הסכם ממון
היום יש יותר ויותר זוגות המודעים לכך שלמרות שהקשר שלהם...