עסק מהבית: כך תעשו את זה נכון

עסק מהבית: כך תעשו את זה נכון
קרדיט Shutterstock.

חושבים להתחיל להפעיל עסק מהבית? כל מה שצריך לדעת על התהליכים הנדרשים על מנת לעשות זאת נכון, ולהצליח

רונה בר

העולם עובר מהפיכה המאפשרת לאנשים רבים לעבוד מהבית, מגפת הקורונה זירזה וקידמה תהליכים שהחלו עוד לפני התפרצותה. שכירים עובדים מרחוק ורבים מוצאים את עצמם מנצלים את זמני הפקקים שנחסכו על מנת לפתוח עסק משלים, ממש מביתם. לצד אלו שמרחיבים את ההכנסה ישנם גם אלו החולמים על עסק משל עצמם, ובמקרים רבים הבית משמש מוקד בו העסק התחיל לפעול. ישנם חוקים ותהליכים אשר תצטרכו להניע על מנת להצליח בעולם חדש זה: אישורים ורישיונות, פתיחת תיקים במשרדים השונים, לקיחת הלוואה ייעודית לעסקים לצורך מימון ראשוני, היערכות וקביעת נהלי התנהגות בבית, תוכנית שיווקית ועוד היד נטויה. בואו נעבור על התהליכים והכללים שיעזרו לכם להצליח בדרך החדשה.

להתחיל עם תוכנית עסקית

גם אם אתם לא בוגרים מסלולי הכשרה בתחומי המנהל, כדי שתבנו לעצמכם תכנית עסקית, אפילו בסיסית. תוכנית עסקית בודקת מספר דברים וקובעת מספר יעדים. כאשר תתכננו את העסק באופן מאורגן מההתחלה, תוכלו לסמן וי על תהליכים שהיה עליכם לבצע, יעדים שהיה עליכם לעמוד בהם ולבדוק את רווחיות וכדאיות העסק באופן שאינו מסתמך על תחושת בטן בלבד. 

אז מה זה תוכנית עסקית בסיסית? תוכנית בסיסית מכסה את התחומים הבאים – 

  • תיאור – פרטו מה המוצרים או השירותים שתציעו. אם יש לכם רעיונות להתרחב בהמשך, כתבו גם אותם.
  • ניהול – קבעו איך העסק יתנהל – האם תעבדו כעוסק פטור? מורשה? חברה בע"מ? מי יהיו הבעלים? האם תעבדו עם מערכת מקוונת לניהול חשבונות או עם רו"ח? 
  • ניתוח השוק – בדקו מה קיים, בכמה מתומחר, מה רמת התחרות, נסו לזהות גורמי הצלחה
  • הקמה ראשונית – רשמו מה תצטרכו על מנת להקים את העסק – רישיונות, אישורים, פתיחת תיקים, ציוד, ספקים, נותני שירות, מלאי ראשוני. נסו להיות יסודיים: אם אתם פותחים עסק מזון, כנראה שתזדקקו לרכוש מקררים או אולי תנורים, אם העסק פועל בתחום האינטרנט – אולי תצטרכו להשקיע ברכישת רישיונות לתוכנות.
  • מימון – מה הן אפשרויות המימון הראשוני עבור העסק שאתם מתכננים? לפתוח עסק מהבית אולי לא עולה כמו לפתוח מפעל גדול אבל עדיין תזדקקו להלוואה או מקור מימון אחר להקמה הראשונית. כיום ניתן להשיג הלוואה בקליק מחברות הבנק והאשראי השונות.
  • שיווק ומכירות – איך תדאגו להשיג לקוחות ולשמר אותם?
  • יעדים – אל תשכחו לקבוע יעדים ברי השגה – לדוגמה: תוך כמה זמן אתם מתכוונים להחזיר את ההשקעה הראשונית? כמה לקוחות אתם צופים שתשיגו בשנה הראשונה? מה הרווח אותו אתם מקווים להשיג לאחר שנה?

גזרו צ'ק ליסט מהתוכנית העסקית: לקבל רישיון עסק (עירייה וכל משרד רלוונטי אחר), לפתוח תיקים (מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ), להקים מערך שיווקי (אתר, לדוגמה), לשכור נותני שירות (רו"ח, עו"ד או כל נותן שירות נדרש אחר).

הבית כסביבת עבודה

לבית יש יתרונות רבים כסביבת העבודה, אבל גם כמה אתגרים עליהם יש להתגבר. ראשית, לא תעמדו יותר בפקקים ואם אתם לא פוגשים לקוחות או מתעסקים עם חומרים הדורשים ביגוד הגנה – תוכלו להשאר בבגדים נוחים גם אם הם לא מאד ייצוגיים גם בשעות העבודה. 

הזמן שלכם יהפוך להיות גמיש, ואתם תקבעו את שעות העבודה המועדפות עליכם. יחד עם זאת כדאי מראש להתכונן אל הסחות דעת שיצוצו: ילדים, בני זוג, בעלי חיים ואפילו שכנים. רצוי לקבוע יחד עם בני המשפחה שעות עבודה קבועות או סימנים מוסכמים בהם הילדים יודעים כי אתם לא זמינים. הגדירו את אזור העבודה כשטח נפרד ככל האפשר, רצוי עם דלת חוצצת בינו ובין יתר הדירה. דאגו לסביבה מסודרת ועצבו את חלל המשרד בצורה אופטימלית ביותר עבורכם ועבור בני ביתכם.

מה הדברים הראשונים להם תזדקקו?

על מנת להפעיל עסק מהבית תזדקקו למספר דברים בסיסיים ראשוניים. ראשית יש לוודא עם הרשויות כי אתם מוכנים להתחיל לעבוד כעצמאים. לצורך כך יהיה עליכם לפתוח תיק במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. עוד לפני זה כדאי להוציא רישיון עסק בעירייה, במידה ויש צורך בכך, ולדאוג לצילומי המסמכים להם תזדקקו בשלבי פתיחת התיקים:

  • טפסי רישום מלאים וחתומים (טופס 821 למע"מ, 5329 למס הכנסה ו-6101 לביטוח לאומי)
  • צילומי ת"ז
  • אישור פתיחת תיקים שכבר ביצעתם / רישיונות שהוצאתם
  • אישור חוזה שכירות או קנייה על הדירה (או במידה ושכרתם מקום אחר – שלו)

הסדר הרצוי לתהליכים:

  1. רישיון עסק בעירייה (במידה ויש בכך צורך)
  2. פתיחת תיק במע"מ
  3. פתיחת תיק במס הכנסה
  4. שינוי סטאטוס לעצמאי בביטוח לאומי

ניתן כיום לבקש רישיון עסק מהעירייה, לפתוח תיק במע"מ ובביטוח לאומי באופן מקוון. ניתן לפתוח תיק במס הכנסה על ידי מילוי בכתב של הטופס הרלוונטי ושליחתו לפקיד השומה באזור בו מתנהל העסק.

רצוי לבצע רשימה מסודרת עוד קודם לכן. ברשימה הכניסו את כל הדברים להם תזדקקו: ריהוט, ציוד ושירותים חיוניים כגון שילוח, הנהלת חשבונות באינטרנט, תוכנות בהן תשתמשו, מקום אחסון בענן. במידה ובחרתם בייצוג על ידי רו"ח – צרו איתו קשר עוד לפני פתיחת התיקים. 

לפתיחת עסק מהבית יש יתרונות רבים וגם מספר אתגרים שאיתם ניתן להתמודד על ידי הגדרת גבולות והרגלים. כל עוד אתם עובדים באופן מסודר ומאורגן, דואגים לשמור על החוק ולדברים להם תזדקקו, תוכלו ליהנות מהכנסה גם מתוך ביתכם, מבלי צורך להתמודד עם פקקים שעות מדי יום.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
האם אפשר לבטל הסכם ממון?
הסכמי ממון הפכו בשנים האחרונות לאופציה נפוצה מאוד. בהתאם ישנם...
מימוש זכויות רפואיות: כיצד להבטיח את התמיכה המגיעה לכם?
מימוש זכויות רפואיות הוא תהליך קרדינלי עבור אנשים הסובלים מבעיות...
אוהבים יין טוב? צאו לחופשה בהרי ירושלים!
אם אתם חובבי אוכל משובח, יין איכותי, ומחפשים חוויה ייחודית...
המדריך המלא לבחירת עורך דין: תאונות קשות, גירושין, נזקי גוף, ענייני משפחה וידועים בציבור
מבוא בחירת עורך דין היא החלטה חשובה ובעלת השפעה רבה על...
שילוב טפטים בעיצוב הבית – צרו מראה ייחודי, אלגנטי ומרשים
טפטים הם אחד הכלים החזקים ביותר בארגז הכלים של מעצבי...
ג'ימבורי לתינוקות
איך ניתן לשלב פעילות מהנה לתינוקות עם אחרת הטובה לגופם...
עורך דין מומחה בניווט תהליכים מורכבים לחידוש המרקם העירוני
התחדשות עירונית היא תהליך מורכב ורב-שלבי שמטרתו לחדש ולשדרג אזורים...
הדרך להתמודדות עם התמכרויות בעזרת מרכז גמילה
התמכרויות הן בעיה מורכבת ורבת פנים, המצריכה התייחסות מקצועית ותמיכה...
איך ניתן למחוק רישום פלילי ומשטרתי?
בידי המשטרה ישנם שני סוגי מידע על אדם שהיה חשוד...
מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית
במסגרת המאמצים לחיזוק המגזר העסקי בישראל, תוכנית הלוואות בערבות המדינה...
דילוג לתוכן