Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עצמאים מתחילים? 4 דברים שכדאי שתדעו טרם יציאתכם לדרך החדשה

עצמאים מתחילים? 4 דברים שכדאי שתדעו טרם יציאתכם לדרך החדשה
קרדיט תמונה: shutterstock

החלטתם לצאת לדרך חדשה ולפתוח עסק מצליח בתחום שאתם אוהבים. איפה מתחילים, למי משלמים מיסים, מה זה "סליקה" ואיך חוסכים לפנסיה ובקרן השתלמות? המדריך המקוצר לעצמאי המתחיל

דניס לר

אם שמעתם על הקולגה לשעבר שפתח חנות אונליין ועסקיו פורחים ובא לכם גם – יתכן והזמן שלכם להפוך לעצמאים הגיע. כיום בישראל יש למעלה מחצי מיליון עוסקים עצמאים ולמרות שבכל שנה המספר מוסיף לעלות, עבור רבים מאיתנו יציאה לעצמאות תעסקותית יכולה להיתפס כמעט מאיימת. למי משלמים מסים? איך מדווחים? כיצד גובים תשלום? ולאילו הטבות זכאים?

למען האמת, זהו תהליך די פשוט. כן, צריך ללמוד את רזי ניהול העסק ונושא הכספים, אבל יש כמה פעולות פשוטות שלאחר שתבינו כיצד הן עובדות, הכל יהיה קל בהרבה. הנה 4 עיקריות מהן.

1.פנסיה ומס

שכירים מקבלים הטבות מהמעסיק – הפרשות לפנסיה, תשלום ביטוח לאומי ולפעמים גם קרן השתלמות או ביטוח רפואי פרטי. עצמאים צריכים לדאוג לעצמם – אך גם הם זכאים לקבלת תנאים מוטבים. 

ראשית, יש לשים לב להפרשות לקרן הפנסיה וניצול ההטבות המגיעות עימן. משנת 2017 עצמאים מחויבים על פי חוק להפריש כספים לפנסיה כאשר הסכום המינימלי שהם נדרשים להפקיד עומד על בין 4.45% ועד 12%, בהתאם לגובה ההכנסה. עם זאת, בהפקדה של עד 16.5% מההכנסה השנתית המזכה ועד לתקרת הכנסה שנתית של 213,600 שקלים, יוכלו ליהנות מהטבות מס נוספות. כלומר, סכום הפקדה מירבי של 35,244 שקלים יחשב להוצאה מוכרת, יעניק זיכוי במס שיכול להגיע לעתים עד לכ-50% החזר ויפחית משמעותית את נטל המס על ההכנסה החייבת. כמו כן, עצמאי המעוניין בכך יוכל לרכוש ביטוח לאובדן כושר עבודה ולקבל הוצאה מוכרת עד לתקרה של 3.5% מפעמיים וחצי השכר הממוצע במשק. 

מכשיר חיסכון חשוב נוסף המגלם עבור עצמאים הן הטבת מס והן פטור ממס רווחי הון בעת המשיכה הוא קרן השתלמות. משיכתה יכולה להתבצע מבלי שהדבר יחשב לאירוע מס אחת ל-6 שנים (ובמקרים מיוחדים, 3 שנים) ומה בנוגע להפקדה אליה? 

ההפקדה השנתית המקסימלית לקרן ההשתלמות של עצמאי שתהיה פטורה ממס רווחי הון היא 18,960 שקל, נכון ל-2022. במקביל, ההפקדות לקרן על-ידי עצמאים עד 4.5% מההכנסה השנתית – ועד תקרת הכנסה קובעת של 270,000 שקלים (12,150 שקל ב-2022) יוכרו כהוצאה מוכרת להטבות מס הכנסה.

לכן, לקראת סוף שנת המס, בדקו כי הגעתם לתקרת ההפקדה הפטורה ממס רווחי הון ומהווה הוצאה מוכרת – הן בקרן הפנסיה והן בקרן ההשתלמות.

קרדיט תמונה: shutterstock

2. פתיחת העסק

אז עשיתם את הצעד ואתם עומדים להפוך לעצמאים. ראשית, נסו לחשב האם תהיו עוסקים פטורים או מורשים? עיקר ההבדל הוא המע"מ, גבייתו והזדכות עליו מול מס הכנסה. נכון ל-2022, עוסק פטור הוא מי שמחזור העסקות השנתי שלו הוא 102,292 שקל ומטה בשנה. כל סכום הגבוה מכך, כבר יגדיר אתכם כעוסק מורשה. 

אז איפה בכלל מתחילים את המסע? ישנן שלוש רשויות שעליכם לדווח להן על פתיחת העסק:

מע"מ – כאן תידרשו להציג ת"ז, אישור ניהול חשבון מהבנק ומסמכים המראים את מיקום העסק – חוזה שכירות וחשבונות של דירה, משרד, מסעדה וכדומה. כאן גם ממלאים טופס פתיחת עוסק מורשה.

מס הכנסה – כאן פותחים את תיק העוסק – מורשה או פטור, וממלאים טופס 5329 – דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה.

ביטוח לאומי – כאן יהיה עליכם למלא טופס 6101 שבו תצהירו במה עסקתם בשנים האחרונות – האם הייתם שכירים, סטודנטים, ללא עבודה וכן הלאה, וכן מה היתה ההכנסה.

לאחר קבלת תעודת העוסק, תוכלו להתחיל לגבות תשלום כנגד חשבונית.

3. תשלומים

על כל עסקה שתבצעו תעניקו שירות (בין אם מדובר בהקמת אתר אינטרנט, הגשת מנה במסעדה או הסעה במיניבוס), תקבלו תשלום ותוציאו חשבונית וקבלה. על כל ההכנסות האלה יש לדווח לרשויות לפי חוק. כמה מושגים שחשוב שתכירו בחלק זה: 

הוצאה מוכרת – כל הוצאה המוכרת לצורכי מס ויכולה להיות מגולמת כהחזר מס בדו"ח השנתי לרבות שכר דירה, ביגוד, נסיעות, ציוד ועוד – כל אלו יכולים להיחשב כהוצאה מוכרת. כשמשלמים על ההוצאות האלה, חשוב לשמור את הקבלות ולהעבירן לרואה החשבון שלכם.

שוטף פלוס – לקוחות מסוימים (לרוב גופים גדולים) מעדיפים להתאים את התשלום לספקים ללו"ז ההוצאות שלהם. אם למשל הלקוח משלם ב"בשוטף + 60", הכוונה היא שהתשלום יועבר כ-60 יום לאחר תחילת החודש העוקב להנפקת החשבונית. חשוב לשים לב לכך, בפרט מבחינת תזרים הכספים של העסק.

סליקה – סליקה היא למעשה כל דרך לגביית כסף מהלקוח אל העסק, שאינה במזומן. בימינו מדובר בעיקר על גיהוץ של כרטיס אשראי או חיוב אונליין, גבייה באפליקציות, תשלום דרך PAYPAL וכדומה. כדי לנהל עסק מסודר, כדאי לעקוב באופן שוטף ולוודא הנפקת חשבונית וקבלה עבור כל סליקה. 

קרדיט תמונה: shutterstock

4. מעבר לאונליין

לאחר הכרת התהליך לפתיחת עסק, היכרות עם מושגים מרכזיים והבנת הטבות המס, מומלץ לעצמאים חדשים להתחיל להתיידד עם מערכות דיגיטל שונות. כיום רוב העסקים מנוהלים בערוצי האונליין – החל ממערכות ניהול חשבונות, דרך מערכות סליקה וכספים וכלה בפרסום ושיווק. מערכות ניהול חשבוניות והנפקת דו"חות הוכחו ככלי עזר חשוב לעצמאים וכמוהם גם אתרים ממשלתיים לבדיקת מצב החיסכון בקרן ההשתלמות, הפנסיה ובאפיקי חיסכון אחרים. 

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
הכל על פתרונות לאריזה תעשייתית
פתרונות לאריזה תעשייתית חיוניים לשרשרת האספקה העולמית מכיוון שהם מבטיחים...
כיצד מתנהלים משפטית כאשר עוברים תאונה
תאונות הן אירועים בלתי צפויים שיכולים להתרחש בכל רגע נתון...
למה כדאי לי להשקיע בנדל״ן בחו״ל?
אחד מאפיקי ההשקעה הבטוחים והמניבים ביותר הוא שוק הנדל״ן, אך...
סיבות לשלילת רישיון נהיגה
פסילת רישיון נהיגה יכולה להתבצע במספר מצבים. אחד המצבים הוא...
החיפויים שישנו את עיצוב הבית שלכם
למרות כל הניסיונות שלכם, משהו בכל זאת חסר לכם בעיצוב...
ההבדל בין עיצוב דירה לעיצוב בית פרטי
עיצוב פנים היא האומנות של עיצוב הבית והחלת הסגנון האישי...
"להוריד את הבטן" ללא כפיפות אינסופיות- כך תעשו את זה
ככל שאנו מתבגרים, כך הצטברות השומן, במיוחד באזור הבטן, גדלה...
סימפוניה מרחבית - נקודת המפגש בין אדריכלות לעיצוב פנים
בכל פרויקט בנייה של בית חדש, מקום מסחר או כל...
לעבור משברים משפחתיים בעזרת עורך דין מתאים
אמנם המשפחה היא מעגל האנשים הקרוב אלינו ביתר, אך עם...
להשאיר את הראש מעל המים גם בזמן מלחמה- איך עושים את זה
מלחמה היא מצב לא פשוט מכל הבחינות: פיזית, רגשית וגם...