משרד התחבורה העביר ביום חמישי שעבר לעיריית אשדוד את מענק הזכייה בסה"כ רבע מיליארד ₪ לאחר שאשדוד נבחרה לפני כשנה, לעיר מודל תחבורה ירוקה.
אשדוד גברה על 17 ערים בגודל בינוני, שאוכלוסייתן מונה בין 70 אלף ל-250 אלף תושבים שהגישו מועמדותן לפיילוט. הערים שהתמודדו הן: נצרת, חדרה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, רמת-גן, בני ברק, פתח תקווה, מודיעין- מכבים- רעות, בית שמש, לוד, רמלה, חולון, בת ים, רחובות ואשקלון.
בעיריית אשדוד ,כבר נמצאים בשלבים מתקדמים מאוד להגשת התוכניות לאישורים סופיים במטרה להתחיל בביצוע הפרויקט שעתיד להסתיים תוך שלוש שנים.
הצעתה של אשדוד במסגרת קול קורא הציגה תוכנית פרטנית ואיכותית, הכוללת הקמת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית, המבוססת על קווBRT- (אוטובוסים רבי קיבולת). המערכת המשלבת אמצעים ברי קיימא, המהווים חלופה אמיתית לשימוש ברכב הפרטי, תוך נכונות של העירייה לבצע ויתורים בכל הנוגע לרכב הפרטי, לטובת השיפורים במערך התחבורה הציבורית.
הצעת עיריית אשדוד כוללת בין השאר; הקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), בצירים המרכזיים בעיר, באורך כולל של 20 קילומטרים. הרשת תאפשר מעבר מהיר של קווי BRT וכן קווים מזינים ובינעירוניים. פריסת טכנולוגיות מתקדמות לשימוש וניהול תחבורה ציבורית, הצבת מערכות כרטוס מחוץ לאוטובוס, הקמת מערכת בקרת רמזורים, מתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים, התקנת שילוט אלקטרוני, המעדכן את הנוסע על זמני הגעת האוטובוס לתחנה והקמת מערכת אכיפה אוטומטית בנת"צים.
במסגרת שיפור תשתית התחבורה הציבורית, יוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה- BRT וישודרגו יותר מ- 200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר.
רשת של שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, באורך של כ- 22 קילומטרים תחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים, תוך אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית ו- 13 קילומטרים נוספים של צירים להולכי רגל יוקמו ברחבי העיר, הכוללים בין השאר הקמת מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.
הצעת עיריית אשדוד מעודדת מדיניות חנייה בר- קיימא, במסגרתה תוסדר החנייה בחניונים קיימים, במרכז העיר ובסביבת החוף, ויבוטלו מקומות חנייה לאורך מספר רחובות. אמצעים נוספים שנועדו להגדיל את השימוש בתחבורה בר קיימא: עידוד עובדים להגיע לעבודה באופניים, תמרוץ לעובדים שיוותרו על מקום החנייה, חלוקת כרטיסי מנוי חופשי- חודשי לכל עובד, שימוש באופניים בקרב תלמידים והקמת מערך השכרת אופניים חשמליים.
ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי : " אשדוד תהפוך לעיר הראשונה בישראל עם רשת תחבורה ירוקה ומתקדמת. למרות הקיצוצים בתקציב המדינה, הוחלט להמשיך ולהשקיע במודל תחבורה ירוקה שאשדוד זכתה. . כעת, לאחר שהתקציב הועבר הוראתי לאנשי המקצוע בעירייה, לפעול במהירות במטרה לסיים את שלבי התכנון האחרונים ולהתחיל ביישום בפועל של התוכנית. אני סבור ובטוח שתרומתה המשמעותית של התוכנית היא במספר מישורים המשיקים באופן ישיר לתושבים , איכות הסביבה והשפעתה הישירה על איכות חיי התושבים ותרומה נוספת חשובה הינה בהיבט הכלכלי, חיסכון בהוצאות תחבורה של תושבי העיר" .