Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

דיני המזונות בישראל משתנים

דיני המזונות בישראל משתנים
07 ינו' 2014 | ריכוז כתבים

לאחרונה ניתן בבית המשפט לענייני משפחה פסק דין, על ידי כב' השופט יעקב כהן, סגן נשיאת בית המשפט לענייני משפחה, אשר כבר אינו עוסק במכבסת מילים, אינו מייפה את הדברים, מציג את הבעיות האדירות הקיימות בתחום דיני המזונות בישראל, ונותן פתרון ראוי ותקדימי. עוה"ד גיל שחף מציג מאמר על דיני המזונות המשתנים בישראל

ידוע לכל כי דיני המזונות בישראל מעוותים. מדובר בדינים ערכאים, הנשענים על אדני חוקים דתיים אשר היו רלוונטיים לפני מאות שנים, והם רחוקים עד מאד מהחברה המודרנית והשוויונית שבה אנו חיים כיום. אם בעבר, הבעל היה המפרנס, והאישה הייתה דואגת לענייני הבית והילדים, הרי שהיה זה נכון וטבעי שכל הכנסות התא המשפחתי מגיעות אל הבעל (מעבודתו שלו או מעבודתה של אישתו) ומאידך הוא האחראי לזון את אישתו ואת ילדיו. החברה השתנתה, אולם דיני המעמד האישי אשר לפיהם נקבעים מזונות ילדים, לא. הגם שבמשפחות רבות האב והאישה מרוויחים שכר דומה, ובמשפחות אחרות הפערים, בשכר אינם משמעותיים, עדיין מוטלת על האב חובה, כמעט מלאה, לזון את ילדיו בעוד הכנסותיה של האם כמעט ואינן רלוונטיות, ולמעשה לאחר הגירושין, ניתן למצוא מצבים אבסורדיים של חוסר איזון ושוויון ביכולות הכלכליות של שני ההורים.

כך למשל אנו רואים חדשות לבקרים, בני זוג החיים יחדיו, מביאים ילדים לאוויר העולם, ומגדלים אותם במאמצים משותפים ובמשק בית משותף. משכורות שני ההורים (נניח לצורך הבהרת הדוגמא שמדובר במשכורות זהות או דומות) מופקדות לחשבונם המשותף של בני הזוג ומתוך חשבון זה נושאים בני הזוג בכלל הוצאות חייהם, ובהוצאות חייהם של ילדיהם המשותפים. והנה בפרוץ משבר בין ההורים וכאשר מההכנסות שהספיקו עד לאותו מועד בקושי רב לקיומו של משק בית אחד, נאלצים ההורים לקיים שני משקי בית ונדרש האחד מהם לשאת לבדו במלוא הוצאות חייהם ההכרחיות של הילדים, ואילו ההורה האחר שהשתתף אף הוא עד לאותו מועד בהוצאות חייהם ההכרחיות של ילדיו הקטינים פטור מכך לחלוטין. פעמים רבות אין האב יכול לעמוד במטלה של קבלת ילדיו לחלק ניכר מהזמן, נשיאה בצרכיהם בעת היותם עימו, ותשלום נוסף לאמם עבור צרכי חייהם ההכרחיים לרבות מדורם עימה. התוצאה הכמעט בלתי נמנעת הינה ויתור מאולץ של האב על רוב זמן השהות המשותפת עם הקטינים, ולעיתים קרובות, הפרת פסק דין המזונות על כל התוצאות הקשות הנלוות לכך. במרוצת השנים, בתי המשפט נמצאים בדיסונס אדיר. מצד אחד חוקי היסוד, הזכות לשיוויון, איסור ההפליה, ומאידך הם כבולים לדיני בלתי שוויונים בעליל שאינם מתאימים לחברה המודרנית.

במשך עשרות בשנים, בתי המשפט, חלקם הולכים בתלם, ופוסקים פסיקות אשר אינן מתיישבות עם השכל הישר ועם תחושת הצדק והכל באצטלת הדין האישי המפלה, וחלקם האחר עוסקים בלוליינות משפטית כדי להצדיק סטייה מאותן תוצאות עגומות של הדין האישי, בלא הצלחה מרובה. גם פסיקותיו של בית המשפט העליון, בפרשות אוחנה וצ'ינבוי, מלפני כמה שנים, המנחות לפסוק את דיני המזונות מתוך בחינה כוללת של הכנסות התא המשפחתי ואיזון כלל הצרכים, פסיקה לכאורה חדשנית ושוויונית, לא הצליחה לחלחל לערכאות הנמוכות יותר, והציבור נותר עם פסקי דין מעוותים.

לאחרונה ניתן בבית המשפט לענייני משפחה פסק דין, על ידי כב' השופט יעקב כהן, סגן נשיאת בית המשפט לענייני משפחה, (11.12.2013 / 16785-09-12), אשר כבר אינו עוסק במכבסת מילים, אינו מייפה את הדברים, מציג את הבעיות האדירות הקיימות בתחום דיני המזונות בישראל, ונותן פתרון ראוי, ותקדימי. בית המשפט באומץ רב סוקר את הבעיות הקשות בדיני המזונות בישראל, הוא מצביע על הפערים האדירים הנוצרים לאחר הגירושין בין ההורים, ומתייחס לתופעה לה אנו עדים בשנים האחרונות לגידול ללא הרף במספר האבות הנוטלים חלק משמעותי ואמיתי בגידול ילדיהם ויש להתאים את פסיקת בתי המשפט לשינויים המפליגים במערך היחסים במשפחות בנות זמננו, דבר המחייב התמודדות אמיתית ועקרונית עם אי התאמתו של הדין האישי לחברה בה אנו חיים.

בית המשפט מסביר כי מאז חקיקת חוקי היסוד בתחילת שנות התשעים, היתה מגילת העצמאות לעקרון יסוד חוקתי, מחייב. החתירה לשוויון זכויות חברתי מלא לכל אזרחי המדינה, ללא הבדל דת גזע ומין, הינה אבן היסוד של ערכי מדינת ישראל ואין להרפות ממנה או לוותר עליה בכל חקיקה ובכל פסיקה.

קביעת דמי המזונות עפ"י הדין האישי עלולה לפגוע לעיתים למרבית הצער בערכים שמצאו ביטוי במגילת העצמאות אשר הפכה כאמור למקור עצמאי לזכויות אדם. ערכי המגילה הפכו מאז חקיקתם של חוקי היסוד ל"חוק קונסטיטוציוני הפוסק הלכה למעשה בדבר קיום פקודות וחוקים שונים או ביטולם".

בית המשפט, כמעט באופן תקדימי, במצב של משמורת משותפת, בו ההורים חולקים בנטל הגידול של הילדים בחלקים שווים, דחה תביעת מזונות הילדים אשר הוגשה על ידי אימם, וקובע כי חיוב מי מההורים בתשלום דמי מזונות לידי ההורה האחר, בעת קיום משמורת משותפת, אמור להיעשות רק באותם מקרים בהם מתקיימים בין ההורים פערים כלכליים משמעותיים אותם יש לאזן בזהירות רבה, אך ורק במגמה למנוע כל פגיעה בטובתם וברווחתם של הקטינים. קביעה זו של בית המשפט סוטה מהלכה קודמת של בית המשפט המחוזי (318/05 מחוזי חיפה) לפיו היה וקיימת משמורת משותפת תהיה רק הפחתה של 25% מדמי המזונות שהאב משלם לאם עבור הילדים.

מדובר בפסק דין אמיץ. זהו פסק דין הקורה לילד בשמו, אינו מסתתר מאחורי גיבובי מילים, ומצביע על העיוות הקיים בדין האישי, ולמעשה פוסק שלא בהתאם לו. פסק הדין ניתן רק בימים האחרונים, ואנו עוד מצפים לימים הבאים לראות האם יעמוד במבחן ערכאות הערעור הגבוהות.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
הכול על הובלות קטנות באזור הצפון
עוברים לדירה חדשה באזור הצפון? מדובר בסך הכול על הובלה...
מחפשים פעילות יצירתית וחד פעמית? בואו לקרקס
כולנו מכירים את הסיפורים והאגדות על הקרקס האגדי משנות העשרים...
עין הרע – על מה מדובר?
עין הרע היא אמונה בת מאות שנים שיש לה משמעות...
להפוך מסיבת רווקות לערב בלתי נשכח- כך תעשי את זה
מסיבת רווקות היא אירוע בלתי נשכח שהפך כבר לחלק בלתי...
כל מה שחשוב שתדעו על דיסלקציה אצל ילדים
ישנם ילדים אשר קשה להם יותר בקריאה ובכתיבה וזאת על...
חוויה שגם אתם וגם האורחים לא תשכחו הרבה זמן
אחת מן הדרכים הייחודיות והמושלמות ביותר לעצב כל מקום זה...
טיול למרוקו לשומרי מסורת
ציבור שומרי המסורת הוא בעל דרישות וצרכים מיוחדים בכל מה...
תכנון גינה
אם אתם שואלים את עצמכם כיצד בעצם מתכננים גינה ומה...
דעה/ הרונדו מסוכן
צילום: ש. יעקבי תמה שנת הלימודים, יחי החופש הגדול. כ- 12,000 תלמידי...
סליחה לאן הגענו? ומה עם "ברוכים הבאים לאשדוד"
שני שערים לאשדוד. שער צפוני ושער דרומי. בשער הצפוני שלוש...