Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים 
קרדיט תמונה: FREEPIK

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או בכינויו הידוע המרב"ד הינו גוף ממשלתי הפועל במסגרת חוק ונועד לבדוק את כשירותם של נהגים במדינת ישראל לאחוז ברישיון נהיגה. נהגים רבים הנשלחים אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אינם מבינים את ההשלכות של בדיקות אלו ובהעדר יד מכוונת, עלולים לא לצלוח את הבחינות ובפועל יוצא להיוותר ללא רישיון נהיגה. 

כאשר מקבלים הזמנה למכון הרפואי, מומלץ בחום להיוועץ תיכף ומיד עם עורך דין לענייני תעבורה המתמחה בדיני תעבורה ובכך בראש ובראשונה להבין מדוע נעשתה הפנייה למכון, מהן הבדיקות אשר יש לבצע וכן להגדיל את סיכויי הצלחתן. 

מיהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומה מטרתו 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף מקצועי הפועל בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה ומטרתו לבדוק את כשירותם של אזרחי ישראל לנהיגה. כשירותו של נהג לנהיגה יכולה לבוא במספר אופנים שונים כגון כשירות מבחינה רפואית גרידא (מחלת סכרת, אפלפסיה ועוד) וכן מבחינה אישיותית כגון כושר קבלת החלטות של הנהג במצבי חירום, התמודדות עם מצבים לא שגרתיים וכו'. 

במסגרת המרב"ד, פועלים בעלי מקצוע שונים אשר תפקידם לערוך חוות דעת מקצועית אשר תעבור לעיונו של משרד הרישוי בעניינו של הנבדק. במסגרת יום הבדיקות במרב"ד, צפוי הנבדק להיבדק אצל מספר גורמים מקצועיים שונים כגון, פסיכולוג, רופא מקצועי או פסיכיאטר הכל תלוי בהתאם לסיווג הבעיה בגינה נשלח לבדיקות במכון הרפואי. נהג אשר המכון מעוניין לבדוק בנוסף גם את אישיותו עלול לבצע מבחן פסיכוטכני על מחשב הכרוך במתן תשובה למספר רב של שאלות. 

מי עלול להישלח לבדיקות במכון הרפואי ומתי 

ניתן לומר כי באופן עקרוני כל נהג במדינת ישראל צפוי להישלח לבדיקות במכון הרפואי בהתאם לשיקול דעתו של משרד התחבורה. יחד עם זאת, משרד הרישוי לא מפנה כל נהג לבדיקות במכון הרפואי וכי רק כאשר עולה הצורך לכך, מפנה הוא את הנהג לבדיקות אלו. בין המקרים הנפוצים להפניית נהג לבדיקות במכון הרפואי ניתן למצוא את הסיטואציות הבאות:

  • נהג חדש אשר ביצע עבירת תנועה חמורה בתוך תקופת הנהג חדש. עבירת תנועה חמורה בהקשר זה הינה נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סם, נהיגה בזמן פסילה, מעורבות בתאונת דרכים. 
  • נהג אשר הועבר לגביו דיווח רפואי הנוגע למצבו הרפואי וחשש מהמשך נהיגתו. בהקשר זה יצוין כי גם רופא המשפחה רשאי להעביר דיווח למכון הרפואי בגין כשירותו של הנהג לעניין נהיגה. 
  • נהג המבקש להנפיק רישיון נהיגה מעל 15 טון. מדובר בנהג המעוניין להוציא רישיון נהיגה כבד, נהגים אלו ישלחו לבדיקות במכון הרפואי באופן אוטומטי. 
  • נהג אשר צבר לחובתו נקודות משרד הרישוי. נהג אשר צבר 72 נקודות ויותר בתוך תקופת צבירה של 4 שנים ישלח לבדיקות במכון הרפואי על מנת לבדוק את כשירותו המנטלית והאישיותית להמשך נהיגה. 

מי רשאי להפנות נהג לבדיקות במכון הרפואי

ישנם מספר גורמים עיקריים הרשאיים להפנות נהג לבדיקות במכון הרפואי אם וכאשר עולה חשש להמשך נהיגתו בכבישי ישראל. בין הגורמים הללו ניתן למצוא את הגופים הבאים:

  • משרד התחבורה/משרד הרישוי. 
  • רופא מקצועי או רופא המשפחה. 
  • משטרת ישראל. 

לא משנה מי הגורם אשר הפנה אתכם לבדיקות במכון הרפואי, מיד עם קבלת הזימון, יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ומקצועי על ידי עורך דין תעבורה המתחה בתחום זו וביכולתו לסייע לכם. 

נכשלתי במכון הרפואי מה ביכולתי לעשות כעת  

להיכשל בבדיקות במכון הרפואי הוא עניין לא נעים לאף נהג ובטח לא לנהגים אשר רישיון הנהיגה שלהם משמש אותם לצורכי פרנסתם. נהג אשר נכשל בבדיקות במרב"ד יצטרך להמתין שנה נוספת בטרם יוכל לגשת שוב לבצע את הבדיקות. מיותר לציין כי בתקופה זו, חל איסור מוחלט על הנהג לנהוג ונהיגה בתקופה זו תחשב לנהיגה בזמן פסילה. 

בפני הנהג עומדת אפשרות להגיש ערר על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אשר יידון בפני ועדת העררים בבית החולים תל השומר. מדובר בועדה מקצועית המורכבת ממספר רופאים אשר יבחנו את הערר ובהתאם לטענות והמסמכים אשר יוצגו בפניהם, יקבעו אם יש לקבלו או להותיר את החלטת המכון על כנה. 

חשוב מאוד לזכור כי ערר בפני הועדה הרפואית הוא עניין אשר אין להקל בו ראש. יש לבדוק תחילה מהי הסיבה המדויקת לכישלון במבחני המכון הרפואי ובהתאם לכך להביא חוות דעת מקצועית נגדית אשר תפריך את דבריו של המכון ותסייע לנהג לשכנע את חברי ועדת הערר כי אין מסוכנות בהמשך נהיגתו. 

על מנת שניתן יהיה להגדיל את הסיכויים בצליחת הבדיקות במכון הרפואי או לאחר מכן בקבל הערר אשר יידון בפני חברי ועדת העררים, יש לפנות לטיפולו של עורך דין תעבורה אשר יוכל לסייע לכם ולכוון אתכם כיצד ובאיזה אופן לפעול ולהתמודד עם החלטת המכון באופן מקצועי ומדויק. 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
אם השיער שלך עבר החלקה, האם עדיין ניתן להשתמש במסכה לשיער?
נשים רבות בעלות שיער חלק מאמינות בטעות שמסכות שיער מיועדות...
מיסים שיש לשלם בעת רכישת נכס
קניית דירה היא אתגר לא קטן עבור רבים, הן מבחינת...
לבחור ביחד עם הילדים את המיטה המושלמת
רבות דובר לאורך השנים בשבחה של השינה. אנחנו יודעים כי...
הפקולטה למתמטיקה בטכניון – מה היא מציעה לכם?
מחפשים מסלול לימודי לתואר ראשון בתחום המתמטיקה? טוב שבאתם! הפקולטה...
חברת CI ושירותי המחקר שיתמכו בשגשוג הארגון שלכם
לפי המחקר, קרוב למחצית העסקים לא מצליחים לשרוד מעבר לשנה...
חברת SDB מאתרים מנתחים משקיעים – בארץ ובחו״ל
מתעניינים בהשקעות בנדל״ן? צוות המומחים שלנו, בחברת SDB, מזמין אתכם...
מרחיבים את המשפחה? אנחנו נמצא לכם מכונית
ילדים זה שמחה וזו ברכה. אתם ממש לא צריכים לחשוש...
חשיבות ליווי עורך דין מטעמכם בעסקאות קניית דירה מקבלן
רבים אשר רוכשים דירה מקבלן בונים על כך שבגלל שמדובר...
היכן הצי'לר משמש בתעשייה ומה היתרונות שלו?
את הצ'ילרים ניתן למצוא במגוון תעשיות. מערכת הקירור חיונית לביצוע...
זקוקים לפתרון מימון חכם? היתרונות של משכנתאות לעסקים
כל עסק חשוף לסיכונים שונים, ובפרט במציאות התזזיתית של המאה...