Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

השמנת יתר בילדים ובעיות משקל

השמנת יתר בילדים ובעיות משקל
קרדיט pexels

כהורים, אחד הדברים הכי חמודים שכיף לנו להסתכל עליהם הם התינוק עם הלחיים המלאות או הפעוט עם הבטן והירכיים השמנמנות. אולם עבור חלק מילדים, אותו שומן תינוקי חמוד עלול בשלב מסוים להפוך לעניין בריאותי בעייתי.  אז האם ילדכם סובל מבעיות משקל? אם כן, חשוב שתבינו את הנושא של השמנת יתר בילדים לעומק, כדי לסייע לילדים להשיג וגם לשמור על משקל גוף בריא יותר.

להבין לעומק את בעיות המשקל של ילדים

כיום, כמעט אחד מתוך 4 ילדים ומתבגרים במדינות מפותחות הוא בעל משקל עודף או סובל מהשמנת יתר. אותם קילוגרמים עודפים שמים את הילדים בסיכון לפתח בעיות בריאותיות רציניות, כולל סוכרת, מחלות לב, אסתמה ועוד. השמנת יתר בילדים אף גובה מחיר רגשי. ילדים בעלי משקל עודף לרוב מתקשים ליצור קשרים חברתיים עם ילדים אחרים ולהצטרף לפעילויות ספורטיביות. ילדים אחרים עשויים להימנע מחברתם, מה שלרוב גורר דימוי עצמי נמוך, דימוי גוף שלילי, חוסר ביטחון ואפילו דיכאון.

אם אתם רואים כי ילדכם נאבק במשקל שלו, אתם בוודאי חשים מוצפים וחסרי שליטה ויכולת לעזור. אולם יש המון דברים שאתם יכולים לעשות כדי לתמוך בילדכם.

הדבר הראשון הוא לאבחן מוקדם ככל שניתן האם אכן קיימת בעיית משקל, ואם כן, האם מדובר בקטגוריה של השמנת יתר בילדים. אבחון מוקדם אצל רופא המתמקצע בתחום של השמנת יתר אצל ילדים יוכל להפחית את הסיכון לפתח מצבים בריאותיים מסוכנים בבגרות. ואם כל המשפחה תתגייס ותפגין מעורבות, ניתן יהיה לשבור את מעגל המשקל העודף והשמנת היתר, לתת בוסט לבריאות הפיזית והרגשית של הילדים, ולסייע להם לבסס קשר בריא עם אוכל – כזה שימשך לאורך כל החיים. כמו כן, לא משנה עד כמה המשקל של הילד גבוה, תמיד חשוב להפגין אהבה כלפי הילד ולהסביר כי כל מה שאתם עושים הוא רק כדי לעזור לו להיות בריא ושמח.

האם הילד מוגדר עם עודף משקל?

ילדים גדלים בקצב שונה ובזמנים שונים, כך שלא תמיד קל לומר האם הילד סובל מעוד משקל. מדד מסת הגוף (BMI) עושה שימוש במדידות הגובה והמשקל כדי להעריך כמה שומן גוף יש לילד. אך בעוד שמדד ה- BMI מהווה אינדיקציה טובה לכך, לא מדובר בכלי מושלם להערכת שומן הגוף או להערכת השמנת יתר בילדים, ומדד זה אף עלול להטעות בזמנים מסוימים בהם הילדים נמצאים בתקופה של גדילה מואצת. כך שאם נמדד לילד BMI גבוה לגילו, הרופא המאבחן עשוי לבקש הערכות נוספות כדי להחליט האם מדובר בעודפי שומן המהווים בעיה בריאותית.

מיתוסים ועובדות לגבי השמנת יתר בילדים

 מיתוס 1: השמנת יתר בילדים היא עניין גנטי, לכן אין מה לעשות לגבי זה

 עובדה: בעוד שלגורם הגנטי האינדיבידואלי אכן יש השפעה על המשקל, הגנטיקה מהווה רק חלק קטן במשוואה. למרות שחלק מהילדים נוטים לעלות במשקל יותר מילדים מאחרים, זה עדיין לא אומר שהם נדונים לעולמי עד לבעיות משקל. רוב הילדים יכולים ללמוד לאכול נכון, לשלב פעילות גופנית ולשמור על מקל גוף בריא. במקרה הצורך ניתן לקבל ליווי מקצועי רב-תחומי, לרבות מרופא המתמקצע בתחום השמנת יתר בילדים, שיאבחן מקצועית וימליץ על תוכנית תזונתית ושינוי באורח החיים, ובמקרה הצורך יתמוך בטיפול תרופתי מותאם אישית לגיל הילד, שיסייע לווסת את מנגנוני הרעב והשובע.

מיתוס 2: ילדים עם עודף משקל והשמנת יתר חייבים דיאטה

עובדה: אלא אם רופא המתמקצע בהשמנה הנחה אחרת, הטיפול הרפואי מקצועי בתחום השמנת יתר בילדים אינו ירידה במשקל. המטרה צריכה להיות האטה או עצירה של העלייה במשקל, כדי לאפשר לילד לגדול אל תוך משקל היעד האופטימלי עבורו. לכן – התייעצו עם רופא המתמקצע בתחום של השמנת יתר אצל ילדים כדי לקבל את הטיפול המדויק, היעיל והבטוח ביותר.

מיתוס 3: זה רק שומן תינוקי, שיעלם מעצמו עם ההתבגרות.

עובדה: השמנת יתר בילדים לא תמיד מובילה להשמנת יתר בבגרות, אולם היא כן מעלה את הסיכון בצורה דרמטית. מרבית הילדים הסובלים מעודף משקל בכל זמן במהלך טרום בית הספר ועד לבית ספר יסודי, יישארו עם עודף משקל גם כשהם יכנסו לגיל ההתבגרות. כך שמרבית הילדים לא פשוט גדלים ובכך נפטרים מעודפי המשקל, וזאת גם הסיבה לחשיבות הרבה שיש לייעוץ רפואי ומקצועי רב-תחומי.

מאמר זה נכתב על ידי ד"ר רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
חשיבות המשחק והדמיון להתפתחות הילדים
משחק ודמיון הם מרכיבים בלתי נפרדים מהילדות התורמים באופן משמעותי...
הבוסית שיילדה את העובדת
לפני מספר ימים הגיעה איילת כץ, 31, תושבת כרמי גת,...
עבודתה של הדולה
אם אי פעם תהיתן מה כוללת עבודתה של הדולה, אשת...
התקדמות משמעותית בטיפול האורתודונטי
יישור שיניים שקוף המושג לרוב באמצעות שימוש במיישרים שקופים, מייצג...
מה זו טראומה ואילו כלים יש לנו להתמודד איתה
המונח טראומה הפך שכיח בשנים האחרונות, בעיקר משום שאנחנו רואים...
בזכות ערנות הצוות הרפואי במלר"ד מאוחדת באשדוד ניצלו חייו של תושב העיר
מאוחדת השיקה לאחרונה מוקד לרפואה דחופה (מלר"ד) שמעניק לתושבי אשדוד...
"המעשה האצילי הזה ייחרט אצלנו לעד"
לאחר שמשדר השמיעה שלה נגנב מגן הילדים, מלכי דוידוביץ׳ בת...
פילאטיס מכשירים- כשכוח ושיווי משקל נפגשים
שיטת הפילאטיס היא ידועה כבר שנים. השיטה מוכרת בתור כזו...
למה כדאי לבחור במוהל רפואי?
אין ספק כי ברית מילה היא מאורע מרגש מאוד. יחד...
כל מה שחשוב שתדעו על דיסלקציה אצל ילדים
ישנם ילדים אשר קשה להם יותר בקריאה ובכתיבה וזאת על...