Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

טעינה מלאה: המדריך השלם לעמדות טעינה לרכב חשמלי

טעינה מלאה: המדריך השלם לעמדות טעינה לרכב חשמלי
קרדיט תמונה Shutterstock

מהן סוגי העמדות הנפוצות בישראל, איפה נוכל להטעין את המכונית תוך 20 דקות, ומה צריך לקרות כדי שתהיה לנו עמדה פרטית בחנייה? כל התשובות כאן

עד לפני שנתיים שלוש הן היו עדיין בבחינת חיזיון אור קולי על הכביש, אבל כעת הן נפוצות כמו שליח של וולט במרכז תל אביב. אנחנו מדברים כמובן על המכוניות החשמליות לגמרי. אם עד לא מזמן גם חובבי רכב אמיתיים יכלו לנקוב בשלושה או ארבעה דגמים המיובאים לישראל, הרי שכיום מדובר כבר בעשרות רבות של דגמים ויצרניות שונות, והדיון סביב המהפכה החשמלית הזאת רק מתרחב ומתרחב. עד כדי כך שצריך כבר לעשות סדר גם בכל נושא עמדות הטעינה של כל הרכבים האלה. כי בסופו של יום, כל הטכנולוגיה הזאת צריכה עמדת טעינה לרכב חשמלי , וחשוב להכיר את סוגי העמדות וההבדלים ביניהן. 

אז מה בעצם צריך לדעת על עמדות טעינה לרכב חשמלי?

באופן גורף, ניתן לומר שעמדות הטעינה בישראל נחלקות לשלושה סוגים עיקריים: 

Mode 2 – בעצם עמדת טעינה הניידת המבוססת על כבל טעינה שמתחבר לשקע חשמל ביתי רגיל + מטען שמשמש כבקר. החשמל מגיע מהרשת הרגילה בצורה חד פאזית, מעביר מתח AC לרכב, שם מתבצעת ההמרה הדרושה לטעינת הסוללה. יבואניות רכב רבות מספקות את עמדת הטעינה הזאת ביחד עם הרכב בעת הרכישה, מה שהפך אותה לנפוצה יחסית בישראל. מה שכן, עמדות אלה כבר נחשבות מיושנות, וממילא דורשות התאמות לתקן הישראלי בכל מה שקשור לשקעים בהן ניתן להשתמש, הספק מירבי ומשך הטעינה המותר. 

Mode 3  – עמדת טעינה קבועה (המחוברת לקיר או עמוד), מספקת זרם חילופין AC שמקבל המרה ל-DC ומטעין את סוללת הרכב. ההספק המירבי שעמדה זו יודעת לייצר הוא 22 KW, ובשנתיים האחרונות היא כבר הפכה לעמדת הטעינה הנפוצה ביותר בישראל, כשניתן למצוא אותה בבתים פרטיים, בניינים משותפים, בנייני משרדים, שטחים ציבוריים במרכזי הערים, ועוד. רוב בעלי המכונית החשמליות ישתמשו בעמדה כזאת כדי להטעין את רכבם במהלך הלילה, ישאירו אותו מחובר לעמדה למשך 6-8 שעות, ויקבלו בבוקר סוללות מלאות לגמרי. אגב, בעמדות הציבוריות עמדה זו מציעה בעצם רק שקע טעינה אליו צריך הנהג המזדמן להתחבר באמצעות הכבל הפרטי שלו, בעוד שעמדות טעינה ביתיות פרטיות מגיעות לרוב כבר עם כבל מובנה, שפשוט מתחבר לשקע במכונית. 

Mode 4 – עמדה קבועה המספקת טעינה מהירה, הן מבחינת ההספק, והן מבחינת משך הטעינה. זרם החשמל מבצע את ההמרה מ-AC ל-DC כבר בעמדה עצמה, ומשם נשלח ישירות לסוללות הרכב. רוב העמדות האלה מסוגלות למלא 80% מסוללות הרכב תוך כ-20 דקות, והן בעצם מיועדות לשימוש אקראי ומזדמן של בעלי מכוניות במהלך היום או הלילה. זאת הסיבה שנמצא את העמדות האלה אך ורק בצידי הדרכים, או בלוקיישנים ציבוריים אחרים, ולא בחניות פרטיות של בעלים יחידים. למעשה, עמדות אלה קיימות כדי לעזור לנהגים של מכוניות חשמליות להתגבר על 'חרדת הטווח'. אותו חשש שמלווה כל מי שאי פעם רכש מכונית חשמלית, שסוללות המכונית שלו תתרוקנה באמצע הדרך, ובניגוד למה שקורה עם מנועים מבוססים בנזין, לא יוכל פשוט להיכנס לתחנת דלק ולהתמלא מחדש. מה שכן, ההמלצה הגורפת של כל יצרניות הרכב באשר לעמדות הטעינה המהירה, היא להשתמש באפשרות הזאת רק באמת כשיש חשש אמיתי להתרוקנות הסוללה לפני שנגיע לעמדת הטעינה הרגילה שלנו. הסיבה לכך היא שהסתמכות על טעינה מהירה בתדירות גבוהה מדי עלולה לקצר את חיי סוללות הרכב, ולפגוע בעמידות שלהן. 

בנוסף, בישראל ניתן למצוא 2 סוגי חיבורים עיקריים לטעינה ברכב: Type 1 ו-Type 2. החיבור הנפוץ ביותר בישראל הוא דווקא Type 2 והוא מאפיין בעיקר יצרניות רכב אירופאיות. חיבור Type 1 מזוהה יותר עם יצרניות רכב אמריקאיות או אסיאתיות, ובכל מקרה העצה הכי טובה כאן היא לוודא מראש איזה חיבור רלוונטי למכונית החשמלית בה אתם מתעניינים, כדי להימנע מהפתעות לא מתוכננות בבואנו להטעין את הרכב בעמדות טעינה פרטיות או ציבוריות. 

בהקשר הזה חשוב להבהיר דבר נוסף: הספק ומשך הטעינה תלוי אמנם גם בסוג העמדה ובנתונים שלה, אבל גם ברכב הנטען ובסוללות שלו. לעיתים האפשרות לטעינה מהירה מוגבלת מבחינת רמת ההספק, מה שמוביל לכך ששתי מכוניות שונות הנטענות למשך אותו הזמן באותה עמדת הטעינה, לא בהכרח ישיגו את אותה התוצאה בדיוק. 

לסיכום, נכון להיום סוגיית עמדות הטעינה לרכב חשמלי הופכת להיות רלוונטית יותר ויותר. כמובן שהתקנה של עמדה פרטית היא סיפור פשוט יחסית כשמדובר בבתים פרטיים, אבל רוב הישראלים גרים בבניינים משותפים, ושם התקנת עמדה הופכת לעסק יותר מורכב, אם כי לא בלתי אפשרי. בגדול, פסקי הדין הרלוונטיים שהתקבלו לאחרונה בסוגייה הזאת, קובעים כי אדם יוכל להתקין עמדת טעינה פרטית בחניה השייכת לו בבניין משותף, ובתנאי שאין בכך פגיעה בזכויות הדיירים האחרים, או סיכון שלהם באיזושהי צורה. מיותר כמעט לציין שגם אז יצטרך המבקש להתקין לעשות את הסידורים הדרושים מבחינת תשתית החשמל כדי לוודא שהוא היחיד בבניין שמשלם על החשמל שהעמדה שלו צורכת, ולוודא שההתקנה עצמה מתבצעת על ידי איש מקצוע מוסמך ומאושר למלאכה (ועדיף גם מנוסה). החדשות הטובות בהקשר הזה הן שכאשר מדובר בבניינים הנבנו לאחרונה או ייבנו בקרוב, רוב הקבלנים כבר מודעים לסוגיה של עמדות הטעינה הפרטיות, ופועלים כדי לאפשר מראש תשתית שתהפוך את העניינים לפשוטים יותר. סעו בזהירות. 

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
טיפול בבעיות מיזמי בנייה מחייב מקצועיות וניסיון
כשאתם בונים בית חדש או רוכשים דירה מקבלן אתם מצפים...
הגנה על עובדים חלשים היא חיונית
זכויות עובדים הן לא רק רעיון יפה, אלא למעשה חלק...
כך תמכרו בעסק שלכם בצורה מוצלחת יותר
בין אם אתם מוכרים מוצרים ובין אם אתם מוכרים קורסים...
איך ליעיל את התקשרות בעסק?
העסק שלכם כל הזמן נמצא בתהליכי גדילה? יש לכם יותר...
מה תפקידו של מנעולן רכב מקצועי?
מנעולן רכב הזמין 24 שעות ביממה אמור להיות בדרך כלל...
עורך דין לירושות וצוואות- הכתובת בכל נושא הקשור לתחום
אף אחד לא אוהב לעסוק בנושאים הקשורים לירושות, צוואות וגם...
הדמיית שיער - על קצה המזלג
אם אתם נמצאים בחיפוש אחר פתרונות לשיער דליל או התקרחות...
חשיבות המשחק והדמיון להתפתחות הילדים
משחק ודמיון הם מרכיבים בלתי נפרדים מהילדות התורמים באופן משמעותי...
למה כשנקלעים לחובות עורך דין הוא חבל הצלה?
כשאדם או עסק נקלעים לחובות שאין ביכולתם לפרוע, התוצאה היא...
איחוד הלוואות - הדרך שלכם להתחיל מחדש!
אם אתם נאבקים עם תשלומי חוב מרובים ומתקשים לעמוד בהתחייבויות...