Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מהם טיפולי cbt וכיצד יכולים לשפר את חיינו?

מהם טיפולי cbt וכיצד יכולים לשפר את חיינו?
קרדיט: Pixabay.com

השאלה אולי הגדולה ביותר בעולם הפסיכולוגיה הוא מה הדברים שבאמת יכולים להביא לשינוי אמיתי. לא שינוי שהוא היכרות עם האני העצמי, אלא מה הדברים שיכולים להביא לשינוי פרקטי באיכות החיים של כולנו. למשל, מה הדברים שיעודדו את זאת לעשות ספורט ומה הדברים שיובילו אותו לאכול בריא. איך באמת אפשר לעזור למי שסובל מחרדה חברתית או דיכאון ומה המיומנויות שניתן בכל זאת לתת למי שסובלת מהפרעות שינה חמורות?

חשוב להדגיש כמובן בפתח הדברים כי המאמר עוסק באופן בו CBT יכול לתרום לאורך תהליך פסיכולוגי באופן כללי. במידה ומי מכם סובל מבעיה כזו או אחרת חשוב מאוד לפנות לגורם מטפל שיבצע איבחון מלא ויעזור לכם להגיע לתוצאות להן אתם מקווים בסופו של דבר.

הכל אלו התניות שיש לנו במוח

התחום של CBT התפתח מתוך התפיסה כי למעשה כל מה שאנחנו מרגישים, חווים והאופן בו אנחנו פועלים נובע למעשה מסידרת פעולות שנשלטות על ידי המוח. הרעיון שעומד בבסיס השיטה הוא שלמעשה כל פעולה אותה אנחנו מבצעים ביום, יום היא החלטה אותה בוחר המוח. בין אם מדובר על האופן בו אנחנו מרגישים כאשר אנחנו אוכלים ובין אם מדובר על הבחירה של המוח להירדם או לא להירדם במצבים כאלו ואחרים.

לדוגמא: רבים, אפילו אם מדובר על שעה מאוחרת מאוד בה הם רגילים לישון, לא יצליחו להירדם במקום רועש במיוחד ומלא תאורה. זאת משום שהמוח עושה את הקישור בין חושך ושקט ובין מצב של הירדמות. כאן מדובר כמובן בדוגמא מוכרת שרבים יכולים להזדהות איתה, אבל הרעיון הוא שהרבה פעמים האופן בו אנחנו מתנהלים מושפע ממה שמכנים בעולם הטיפול 'התניות'. כלומר, אם אדם מסוים חווה לחץ וחרדה במפגש עם אנשים חדשים בתור ילד למשל בגלל שורה של סיבות שונות שחלקן יכולות להיחשב אובייקטיביות וחלקן לא, הוא ככל הנראה ימשיך להרגיש חרדה ולחץ במפגשים נוספים משום שהמוח עושה איזה קישור בין היכרויות חדשות ובין תחושה של חרדה.

אז אחרי שהבנו מה אלו התניות בואו נדבר על הטיפול עצמו

המטרה שלי הטיפול היא למעשה להיכנס בתווך, בנקודה הזו שבין מה שמתרחש במציאות ובין הקישורים שמתרחשים במוח. למשל, אם יש מי שחווה בעיות שינה חמורות, ננסה לתת למוח כמו חוקים חדשים שיעזרו לו להפעיל את מנגנון השינה. הפעולות החדשות יכולות להיות סגירה של מסכים כמו טלוויזיה, טלפון וטאבלט לפני השינה. סידור המיטה והנחה של פריטים נעימים שיעזרו לתחושה של מוגנות ועוד.

כמובן שמדובר רק על דוגמא אחת ושלאורך הטיפול נעשות התאמות שונות בהתאם לקשיים של המטופל והצרכים שלו. לאורך הדרך ננסה ליצור כמו 'התניות חדשות' שיאפשרו למטופל לאמץ התנהגות שונה ויעזרו לו להתמודד עם הסימפטומים מהם הוא סובל.

לא מדובר בטיפול שפותר כל בעיה

המטרה של טיפול CBT היא להקל על סימפטומים מהם מטופל סובל על ידי בחינה ומחקר ובעזרת שאלונים ותצפיות שעוזרות למטופל להכיר את הפעולות האינטואיטיביות שלו טוב יותר. אבל, כמובן, לא מדובר על טיפול שעונה על שורה של צרכים שונים של המטופל.

זו הסיבה בגינה חשוב כל כך ללכת לטיפול אצל גורם מוסמך שיעזור לכם לבנות את התכנית שתלווה את תהליך ההחלמה שלכם. חשוב להבין כי מדובר על תהליך שנעשה בסבלנות ובהכלה. אין זה אומר כי מחר תהיו אנשים אחרים לחלוטין, אבל בהחלט ניתן לשפר את איכות החיים שלכם במידה משמעותית.

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
עולם קסום של קדושה, עם תשמישי קדושה
בתוך עולם עשיר במסורות ותרבות, תופס לו העולם של תשמישי קדושה מקום...
הכול על הובלות קטנות באזור הצפון
עוברים לדירה חדשה באזור הצפון? מדובר בסך הכול על הובלה...
מסעדה לחתונה קטנה
חתונה קטנה זו שמחה גדולה ולכן ברור מדוע גם אתם...
עבודה עם עורך דין מונעת סיכונים מיותרים
בעידן שבו מחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ גבוהים מאוד, וכשכל...
מה ההבדל בין אריחים רגילים לבין אריחים מדקקים
בכל פרויקט עיצוב של הבית כולו או רק חדר מסוים,...
הורה נפטר ולא השאיר צוואה? כך תנהגו
אחת הפעולות שמומלץ לאדם לעשות לפני פטירתו היא לערוך צוואה...
בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי נשכחת
ארגון יום הולדת כרוך בתכנון ותיאום קפדניים ליצירת חגיגה בלתי...
מתי זה הזמן להזמין איש מקצוע לתחזוקת המזגנים?
בארץ אנחנו חווים קיץ לוהט במשך חודשים רבים. לכן צריכה...
מה שחשוב לדעת על עבירות מין באינטרנט
עבירות מין נחשבות לעבירות חמורות, במיוחד בשנים האחרונות בהן המודעות...
מחפשים פעילות יצירתית וחד פעמית? בואו לקרקס
כולנו מכירים את הסיפורים והאגדות על הקרקס האגדי משנות העשרים...