Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פואטיכאן: רפאים 2020 – 13 הרצאות המזמנות רוחות מעולמות הספרות, השירה, הקולנוע, המוזיקה, האופנה והאמנות הפלסטית

פואטיכאן: רפאים 2020 – 13 הרצאות המזמנות רוחות מעולמות הספרות, השירה, הקולנוע, המוזיקה, האופנה והאמנות הפלסטית
דביר כהן קידר, דיוקן הדוג'ה ליאונרדו לורדאן, בעקבות ג'ובאני בליני, 2020. שמן על בד. קרדיט: מתוך התערוכה רפאים במוזיאון אשדוד לאמנות

מוזיאון אשדוד לאמנות יקיים גם השנה את האירוע "פואטיכאן". בשל מגפת הקורונה יתקיים השנה האירוע באופן דיגיטלי. סדרת ההרצאות תעסוק ב'רפאים', בהשראת תערוכת 'רפאים' העולה בימים אלה במוזיאון.
אוצרת תוכן: עדי הרוש
31-2 בדצמבר

פואטיכאן – האירוע השנתי במוזיאון אשדוד לאמנות, יתקיים השנה בין התאריכים 31-2 בדצמבר. הנהלת המוזיאון חיפשה דרך לקיים את האירוע על אף המגבלות בשל מגפת הקורונה, לאור חשיבותו התרבותית והצלחתו בקרב הקהל בשמונה שנות קיומו. לאור זאת יתקיים השנה 'פואטיכאן'  כסדרה בת 13 הרצאות אונליין, תחת הכותרת "פואטיכאן: רפאים 2020". אוצרת התוכן היא עדי הרוש.

13 ההרצאות מזמנות רוחות מעולמות הספרות, השירה, הקולנוע, המוזיקה, האופנה והאמנות הפלסטית. ההרצאות עוסקות ב'רפאים' בהשראת תערוכת 'רפאים' העולה בימים אלה במוזיאון אשדוד לאמנות (אוצרים: רוני כהן בנימיני ויובל ביטון).

 

ההרצאות יעסקו בנושאים שונים כמו: קולנוע מדע בדיוני, ספר הזהר, רוחות רפאים בתרבות פופולרית, מוסיקת האבי-מטאל, ערפדים, מיתוסים יהודיים, סייבורגים, האובססיה לצבע השחור בעולם האופנה ועוד.

שמות המרצים: אורי אביב, ד"ר עודד וולקשטיין, ד"ר עמרי הרצוג, ד"ר נטע סובול, זהר אלמקייס, נעה מנהיים, ד"ר רון בן טובים, ד"ר יערה שחורי, ד"ר אושי קראוס, שהרה בלאו, ד"ר יואב רונאל, ד"ר דורון לוריא ויערה קידר. 

אורי אביב, מפיק ומנהל אמנותי, מרצה ומנהל 'אוטופיה' – פסטיבל בינלאומי למדע בדיוני ולסיפור העתיד, ידבר בהרצאתו "סיפור העתיד: הנסתר, הטאבו וחזון המחר בספרות ובקולנוע מדע-בדיוני", על היוצרים המדמיינים את מה שטרם דומיין ועל האופן שבו הם העניקו השראה במילה ובתמונה למסע אל הירח ולאינטרנט, דמיינו לראשונה את הרובוט ואת פצצת האטום, וידגים את דבריו עם יצירות נבחרות.
ד"ר עודד ולקשטיין ידבר בהרצאתו "לא לפי מידתה של עין אנושית: מחשבה על אנשים ומפלצות" על המבט האנושי על המפלצת ומבטה של המפלצת על האדם וינסה ננסה לקרב את הקהל אל המפלצתי ואל האנושי מבעד ליצירה "פרנקנשטיין" של מרי שלי.
ד"ר עמרי הרצוג, חוקר תרבות ומבקר ספרות, ידבר  בהרצאתו " קיצור תולדות רוחות הרפאים" על הרוחות בהיסטוריה האנושית, מדוע הן נוצרו, מה תפקידן התרבותי ועוד.
ד"ר נטע סובול תקדיש את הרצאתה "דמדומי העולם, רוחות הבריאה" למיתוס הבריות קדמוניות, שנבראו ונכחדו בטרם נברא עולמנו, תוך עיון במדרשי חז"ל ובעיבודיו מרחיקי הלכת בספרות הזוהר. 
הרצאתה של החוקרת, סופרת ומתרגמת זהר אלמקייס, "בין רכבת-רפאים למטוס-רפאים", תשוטט בין שני מרחבים של תנועה והזדמנות: תחנת הרכבת של המאה ה-19, שהעניקה לנוסעיה חוויה חסרת תקדים של שוטטות והיעלמות; ושדה התעופה של המאה ה-20, שבתורו הציע מהירות שלא נודעה וכיום היה למרחב רפאים נטוש ומנוכר.
נעה מנהיים, עורכת, מסאית ומבקרת תרבות, תדבר בהרצאתה " שלב המראָה של דרקולה: על ערפדים, השתקפויות ונעורי נצח" על השאלה מדוע ערפדים אינם משתקפים במראָה. מהו סוד כוחן המכושף של השתקפויות, ואיך כל זה קשור למבנה הנפש של בתיאוריה של פרויד ושל לאקאן.
ד"ר רון בן טובים  בהרצאה "רוח רעש: התשוקה אל העבר ב-Heavy Metalיתמקד בסוגות ובתת-סוגות של ה-Heavy Metal ויתחקה אחר יחסיו הסבוכים של אמצעי ביטוי מוזיקלי קיצוני זה עם העבר – כמקום של תרבות, ורוחות רפאים.
ד"ר יערה שחורי, ד"ר לספרות, סופרת ועורכת ספרי מקור בהוצאת "כתר", תדבר על שיבתה הנצחית ונוכחותה הרפאית של האֵם המתה בהרצאה "קווים לדמותה של האם המתה בספרות". ד"ר אושי שהם קראוס, ד"ר לפילוסופיה של הכלכלה העוסק בחדשנות פיננסית, יתמקד בהרצאה "מראה שחורה: על רפאי העתיד" באנשי הרפאים של העתיד – אנשים-לא-אנשים, תוכנות וסייבורגים.
שהרה בלאו, סופרת ומחזאית, תעורר בהרצאתה "איך הופכים מיתוס יהודי לטקסט אישי?" שיחה פתוחה על השראה, יצירה ורוחות רפאים המתעוררות לחיים, הנסובה על המיתוסים היהודיים שביסוד כתביה. 

ד"ר יואב רונאל בהרצאתו " רוחות של השראה ואהבה: על המוזות" ידבר על המוזה כרוח של השראה המגיעה אלינו מבחוץ, מהזיכרון או מהדמיון המשתוקק שלנו, ומעוררת אותנו לחיים וליצירה.
ד"ר דורון לוריא, חוקר אמנות ואוצר בכיר, יבחן את תפקידם של הרוחות והשדים ביצירות אמנות שונות בהרצאתו "רוחות רפאים, פיות ושדים, עב"מים ושאר מרעין-בישין באמנות".
יערה קידר בהרצאתה " על החיים ועל המוות! האובססיה לשחור: משמלות אֵבֶל ועד השמלה השחורה הקטנה" תצא עם קהל המאזינים למסע משעשע שיבחן כיצד הפך השחור מצבע השמור לאנשי דת, לייצוג המלוכה ולאבלות – לשיא האופנה.

פואטיכאן 2020 – מוזיאון אשדוד לאמנות
סדרה בת 13 הרצאות אונליין העוסקות ב'רפאים'

31-2 בדצמבר
אוצרת תוכן: עדי הרוש
מחיר הרצאה: 25 ₪. 6 הרצאות לבחירה: 120 ₪. מחיר לכל 13 ההרצאות: 195 ₪.
קישור לרכישה וצפייה: http://poetican2020.ashdodartmuseum.org.il/poetican

הרוכשים יקבלו קישור לצפייה בהרצאה 

לו"ז ההרצאות:
2.12  20:00 | אורי אביב

סיפור העתיד: הנסתר, הטאבו וחזון המחר בספרות ובקולנוע מדע-בדיוני
יוצרי מדע-בדיוני מדמיינים את מה שטרם דומיין ומעלים על הדעת את מה שלא יעלה על הדעת. במלה ובתמונה הם העניקו השראה למסע אל הירח ולאינטרנט, דמיינו לראשונה את הרובוט, פצצת האטום והטלפון החכם. אך דווקא הסוגיות הפוליטיות, החברתיות והפילוסופיות שנדונו בז'אנר הן שהותירו חותם על-זמני בתרבותנו: "האח הגדול" ופשע המחשבה של ג'ורג' אורוול, הפסיכו-היסטוריה וחוקי הרובוטיקה של אייזק אסימוב, ההיסטוריה החלופית והאנדרואידים החולמים של פיליפ ק' דיק, החברה נטולת המגדר של אורסולה לה גווין, הזרוּת המוחלטת ב"סולאריס" של סטניסלב לם ועוד. אנו מבינים את העולם ופועלים בו בעזרת סיפורים, שהרי אם נרצה – אין זו אגדה. לכן עלינו לדון בחזון המחר, קל וחומר במדינה שנֶהגתה ברומן האוטופי "אלטנוילנד" ("תל-אביב") ומכוּנה ברחבי העולם "סטארט-אפ ניישן". בהרצאה יודגש מקומה הנוכח-נפקד של יצירה חשובה זו בתרבות הישראלית.

3.12  20:00 | ד"ר עודד וולקשטיין 

לא לפי מידתה של עין אנושית: מחשבה על אנשים ומפלצות
בהרצאה נצליב שני מבטים: המבט האנושי על המפלצת ומבטה של המפלצת על האדם. נראה כיצד המפלצת, המודרת ממעגל האור של הבית, נוצרת למעשה את סודותיו ומקיימת אותו מרחוק. האומנם המפלצת מבשרת את המוות, או שמא היא מאיימת עלינו במינון מופרז של חיים? ככל שהצללים יתארכו והערב יעמיק, ננסה להתקרב אל המפלצתי ואל האנושי מבעד ליצירה הגוֹתית החשובה ביותר של המאה ה-19 – "פרנקנשטיין" מאת מרי שלי. 

8.12  20:00 |  ד"ר עמרי הרצוג

קיצור תולדות רוחות הרפאים
רוחות רפאים הן דבר אמיתי, והן מלוות אותנו לאורך ההיסטוריה האנושית. בהרצאה נענה על כמה שאלות: מדוע הרוחות רודפות אותנו ואיך הן נוצרות? מה תפקידן התרבותי ומי הצליח לתעד אותן? ומי האויב המר שלהן? המסע בעקבות רוחות הרפאים יטלטל אותנו בין ספר בראשית, בתי משפט בניו-יורק, פנטזיות מיניות אסורות, טירות מתפוררות וספת הטיפולים.  

עמרי הרצוג
צילום תומר אפלבאום

10.12  20:00 |  ד"ר נטע סובול

דמדומי העולם, רוחות הבריאה
בכמה מדרשי חז"ל מוזכר מיתוס מרתק על בריות קדמוניות, שנבראו ונכחדו בטרם נברא עולמנו. לפי אמונות מסוימות, רוחותיהן של בריות אלה ממשיכות להתגלגל ולהדהד גם בעולמנו. ההרצאה תוקדש למיתוס זה תוך עיון במדרשי חז"ל ובעיבודיו מרחיקי הלכת בספרות הזוהר. 

14.12  20:00 | זהר אלמקייס
בין רכבת-רפאים למטוס-רפאים
ההרצאה תשוטט בין שני מרחבים של תנועה והזדמנות: תחנת הרכבת של המאה ה-19, שהעניקה לנוסעיה חוויה חסרת תקדים של שוטטות והיעלמות; ושדה התעופה של המאה ה-20, שבתורו הציע מהירות שלא נודעה וכיום היה למרחב רפאים נטוש ומנוכר. מבעד לטקסטים ספרותיים ודימויים חזותיים ננסה לשאול: מיהן הרוחות שרודפות כיום את תחנת הרכבת האימפריאלית? האם מחוזות הטרמינל ושדה התעופה ישובו ויתייחדו בתחושת הפוטנציאל המרגשת? ואולי הים, הנפרשׂ אל האופק, הוא שישוב ויתפוס את מקומו כמרחב התנועה והמסע העתידי?

זהר אלמקייס
צילום אורן זיו

16.12  20:00 | נעה מנהיים

שלב המראָה של דרקולה: על ערפדים, השתקפויות ונעורי נצח
מדוע ערפדים אינם משתקפים במראָה? מהו סוד כוחן המכושף של השתקפויות, ואיך כל זה קשור למבנה הנפש של בתיאוריה של פרויד ושל לאקאן? בהרצאה תיבחן האפשרות שההשתקפות – או היעדרה – טומנת בחובה את סוד חיי הנצח. בסיוע שחקן החיזוק דוריאן גריי, ייסקרו גלגוליו של האל-מת המוּכּר ביותר בעולם.

נעה מנהיים
קרדיט מאיר כהן

17.12  20:00 | ד"ר רון בן-טובים

רוח רעש: התשוקה אל העבר ב-Heavy Metal
מה בין אלימות, מוזיקה קיצונית ורוחות הרפאים של העבר? ההרצאה תתמקד בסוגות ובתת-סוגות של ה-Heavy Metal ותתחקה אחר יחסיו הסבוכים של אמצעי ביטוי מוזיקלי קיצוני זה עם העבר – העבר כמקום של תרבות, ורוחות רפאים בעלות אופי אישי ואף טראומטי. הכינו את האטמים.

21.12  20:00 | ד"ר יערה שחורי

קווים לדמותה של האם המתה בספרות
שיבתה הנצחית ונוכחותה הרפאית של האֵם המתה אופפות את בנותיה ובניה, פוקדת עוון וחדרים נטושים. ואף חמור מאלה: מה קורה כאשר האֵם אינה שבה?

יערה שחורי
צילום רוני כנעני

23.12  20:00 | ד"ר אושי שהם-קראוס

מראה שחורה: על רפאי העתיד
נפתח בהקרנת קטע (באורך כשבע דקות) מפרק בסדרת הטלוויזיה "מראה שחורה", העוסק ביצירת תוכנה דמויית-אדם שתשרת אותו. אלה יהיו אנשי הרפאים של העתיד – אנשים-לא-אנשים, תוכנות וסייבורגים. בהתייחס אליהם נדון בשאלות המוסריות והפוליטיות של חיים בחברה היברידית.

24.12  20:00 | שהרה בלאו

איך הופכים מיתוס יהודי לטקסט אישי?
שיחה פתוחה על השראה, יצירה ורוחות רפאים המתעוררות לחיים, הנסובה על המיתוסים היהודיים שביסוד כתביה של שהרה בלאו. בתפריט: הגולם, לילית, בעלת האוב, ומיתוס 93 הנערות המתאבדות.

28.12  20:00 |  ד"ר יואב רונאל

רוחות של השראה ואהבה: על המוזות
על פי רוב, כשמדברים על רוחות רפאים – הדיון נעשה קודר. רוח הרפאים רודפת, מטרידה ומזכירה לנו אשמה וחטאים נשכחים, ונוכחותה ממלאת את המרחב בהעדר. אבל ישנן גם רוחות אחרות, טובות ומיטיבות, שהופעתן מסמנת שפע ולא אובדן. בהרצאה נדבר על המוזה כרוח של השראה המגיעה אלינו מבחוץ, מהזיכרון או מהדמיון המשתוקק שלנו, ומעוררת אותנו לחיים וליצירה. מושג  המוזה, המופיע לרוב בדמות של אהובה או של אהוב, יוביל לדיון על תפקיד האהבה והקשר שלה לאמנות וליצירה: המוזה היא הרוח שעבורה אנחנו יוצרים. 

30.12  20:00 | ד"ר דורון לוריא

רוחות רפאים, פיות ושדים, עב"מים ושאר מרעין-בישין באמנות
פנטום ומיראז' הם שמות של מטוסי קרב ששימשו בעבר את חיל האוויר שלנו. האם רק במקרה קרויים בשמות של רוחות רפאים, כהופעה על-טבעית של מתים? האם רוחות רפאים הן בעצם חייזרים, הבאים לבקרנו מעולמות רחוקים ולובשים צורת בני אדם? כבר חכמי התלמוד שאלו אם תיתכן העלאה באוב (שאול המלך אצל בעלת האוב בעין-דור), או שמא אין זה אלא תעתוע פסיכולוגי ואף רמאות. ניסיונות להוכיח את קיומן של רוחות עלו עד כה בתוהו: קיימים אמנם תצלומים רבים של רוחות – אך רובם כנראה מזויפים. מה הקשר בין אביו של המלט (שייקספיר), "הרוח מטירת קאנטרוויל" (אוסקר וויילד), "הדיבוק" (אנ-סקי) ואורסון וויילס? ואיך כל זה מתואר באמנות?

31.12  20:00 | יערה קידר
על החיים ועל המוות! האובססיה לשחור: משמלות אֵבֶל ועד השמלה השחורה הקטנה
איך הפך השחור מצבע השמור לאנשי דת, לייצוג המלוכה ולאבלוּת – לשיא האופנה? בהרצאה נצא למסע מפתיע, ואף משעשע, בעקבות הצבע השחור: מלבוש-אֵבֶל בתקופה הוויקטוריאנית, דרך קוקו שאנל, הנרי פורד והנסיכה דיאנה, ועד ייצוגים של מחאה, סקס ופאנק.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
יום המעשים הטובים שמח במדרשת שחרי אשדוד
יום המעשים הטובים במדרשת אמית שחרי באשדוד נפתח בחלוקת משלוחי...
"עדשה חברתית" - תערוכת צילומים החושפת את עולמם של המתנדבים והעושים טוב בעיר אשדוד
תערוכת ההתנדבות הגדולה בישראל תצא לדרך במסגרת יום מעשים טובים,...
עין הרע – על מה מדובר?
עין הרע היא אמונה בת מאות שנים שיש לה משמעות...
החלל כבר לא הגבול
מה המשותף לחלל, שותפות תלמידים ובינה מלאכותית? כל אלה ועוד...
בזכות ערנות הצוות הרפואי במלר"ד מאוחדת באשדוד ניצלו חייו של תושב העיר
מאוחדת השיקה לאחרונה מוקד לרפואה דחופה (מלר"ד) שמעניק לתושבי אשדוד...
"המעשה האצילי הזה ייחרט אצלנו לעד"
לאחר שמשדר השמיעה שלה נגנב מגן הילדים, מלכי דוידוביץ׳ בת...
מהמספרה לעשייה ציבורית
הפתעת הבחירות באשדוד: עמירם בן זקן. בן זקן הוא בעל מספרה,...
בעיצומה של המלחמה: רצים לזכר קציני אגוז
למרות מלחמת 'חרבות ברזל' שנמשכת במלוא עוזה כבר ארבעה חודשים,...
עשרות אלפי פריטי לבוש חדשים יועברו למפונים
עשרות אלפי פריטי לבוש חדשים מוינו היום במרכז לשיקום תעסוקתי...
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד פותחת עונה חדשה ומציינת 30 שנה להיווסדה
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד מציינת השנה 30 להיווסדה ופותחת את...