תביעת לשון הרע היא פעולה משפטית שיוזמת אדם או ישות אשר סבורים כי נפגעו שלא כדין מהצהרות כוזבות הפוגעות בשמו הטוב. תביעה מסוג זה מעוגנת בדיני לשון הרע, המבקשים לאזן בין הזכות הבסיסית לחופש הביטוי לבין הצורך להגן על יחידים מפני התבטאויות לשון הרע או לשון הרע. לשון הרע יכולה להתבטא בשתי צורות: לשון הרע, המתייחסת לאמירות לשון הרע כתובות או שפורסמו, ולשון הרע, הנוגעת לאמירות לשון הרע בדיבור.
מטרת הליבה של תביעת לשון הרע היא להוכיח כי הנתבע מסר הצהרה כוזבת על התובע, כי האמירה נמסרה לצד שלישי וכי היא גרמה לפגיעה במוניטין או לנזק. במקרים בהם מעורבים ידועים בציבור, על התובע להוכיח גם כי האמירה נאמרה בזדון של ממש – כלומר מתוך ידיעה בשקריותה או תוך התעלמות פזיזה מהאמת.
המורכבות של תביעות לשון הרע מתעצמת על ידי הניואנסים של הוכחת הנזק והפרטים של השפעת ההצהרה המשמיצה. התובעים מבקשים פעמים רבות סעדים הכוללים פיצוי כספי בגין הפגיעה במוניטין שלהם, וכן סעד של צו מניעה, כגון ביטול ההצהרה או התנצלות פומבית, כדי לצמצם נזק נוסף.
בעידן הדיגיטלי, היקף ההשמצות התרחב, כשהאינטרנט מקל על הפצה מהירה ונרחבת של תוכן משמיץ. ממד דיגיטלי זה מציג אתגרים במעקב אחר מקורותיהן של הצהרות מכפישות וביישום עקרונות משפטיים מסורתיים על פלטפורמות מקוונות.
תביעות לשון הרע דורשות אסטרטגיה משפטית מדוקדקת, לאור האתגרים הגלומים באיזון בין הזכויות למוניטין ולחופש הביטוי. על התובעים לתעד בקפידה את ההצהרות המשמיצות, להוכיח את שקר שלהן ולכמת את הנזק המוניטין שנגרם. תהליך זה כרוך לרוב באיסוף ראיות מוחשיות, כגון רישומים כספיים, כדי להראות את ההשפעה הכלכלית של לשון הרע, וכן עדויות עדות המעידות על הפגיעה במוניטין.
תביעת לשון הרע היא עשייה משפטית מורכבת המבקשת לטפל ולתקן את הפגיעה שנגרמה מהצהרות כוזבות ומזיקות למוניטין של אדם או ישות. הוא מדגיש את תפקידה של מערכת המשפט בהגנה על אנשים מפני השמצה בלתי מוצדקת תוך ניווט באיזון העדין בין הזכות לחופש ביטוי והגנה על המוניטין. לפרטים נוספים בטלפון: 054-2345919