Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צאצאי יהדות טוניס: הגיע הזמן לבדוק האם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי

צאצאי יהדות טוניס: הגיע הזמן לבדוק האם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי
קרדיט pixabay

בשנת 1492 חל גירוש ספרד. אומנם היהודים קיבלו אפשרות להמיר את דתם ולהישאר, אך הרוב היהודי בחר שלא לוותר על הדת ולעזוב את המדינה על פי צו החוק שנחקק באותה התקופה. במקביל, היהודים שכן בחרו להישאר, הצהירו כי הם מתנצרים למראית עין ושמרו בסתר את מנהגי היהדות, והם אלו אותם יהודים שכיום מכונים אנוסים. באופן כללי, ההערכות מדברות על עשרות אלפי יהודים שגורשו מספרד והתפזרו בין מספר מוקדים, בין היתר גם באימפריה העות'מנית ובצפון אפריקה.

מפורטוגל לטוניס ומטוניס ארצה

רבים מהיהודים שגורשו בחרו להתמקם בתוניסיה הממוקמת בצפון אפריקה. באותם ימים גם היהודים המקומיים ידעו רדיפות קשות, כאלו שהובילו לבחירות הרואיות למות על קידוש השם, אם כי היהודים שהגיעו לתוניסיה בעקבות הגירוש הצליחו לחזק מבפנים את הקהילה המקומית. עד מלחמת העולם הראשונה, תוניסיה אכלסה כ-85 אלף יהודים, כאשר הרוב הגדול ישב בעיר הבירה טוניס ובאי ג'רבה. כעבור שנים, רבים מיהודי טוניס והאי ג'רבה עלו ארצה (לא מעט בעקבות הזוועות שעברו במלחמת העולם השנייה), כך שכיום הצאצאים שלהם זכאים לדרכון פורטוגלי. 

זכאות לחוד ומציאות לחוד

ההערכה היא שעשרות אלפי יהודים שגרים בארץ זכאים לאזרחות פורטוגלית. עם זאת, כדי לבדוק היתכנות חשוב להיעזר בגוף מקצועי, וספציפית בשירותיו של עורך דין לאזרחות פורטוגלית. חשוב להבין שאומנם הזכאות קיימת, אך הדרך לממש אותה מאוד מפותלת וכרוכה בבירוקרטיה אינסופית. אם לא רוצים להשקיע בהגשת הבקשה מבלי שקיימים הסיכויים הבסיסיים, חשוב לערוך בדיקה ראשונית בעזרתו של איש מקצוע. 

ההבטחה שמאחורי המאמץ

הנקודה היא שכיום חיים בארץ לא מעט יהודים שיש להם שורשים בטוניס, ואם נלך רחוק יותר, שורשים בפורטוגל, כך שהם בהחלט זכאים ליהנות מסל ההטבות שמעניק דרכון פורטוגלי. אם לרגע נעצור לציין מדוע המאמץ חיוני, נציין שדרכון פורטוגלי מעניק כניסה לאיחוד האירופאי, ופה מדובר בשורה ארוכה של הטבות סוציאליות, כלכליות, וכדומה. 

עורכים בדיקה ראשונית

אם גם אתם גדלתם על סיפורים משפחתיים שמזכירים את גירוש ספרד, זהו בדיוק הזמן להיכנס לפעולה, ופה ניגש להסביר מה וכיצד עושים. כדי לקבל מושג ראשוני, מומלץ להיכנס למאגר שמות משפחה ייעודי. מדובר במאגר שמכיל את מרבית שמות המשפחה של בני הקהילה היהודית ששכנו באותם ימים בפורטוגל. בהנחה ששם המשפחה אינו בנמצא, אל תמהרו להרים ידיים, אך כן להעלות הילוך. 

עבודת שטח מקיפה

חשוב להבין שיש בדיקות חינמיות ובדיקות בתשלום כדי לברר את הזכאות לדרכון. הבדיקות החינמיות סה"כ מאפשרות לבצע סינון ראשוני ולקבל אישור להמשיך בתהליך. עם זאת, חשוב לזכור שלא מספיק להגיש בקשה לרשויות בפורטוגל ולבדוק את שם המשפחה במאגר. התהליך כרוך בעבודת שטח מקיפה, ולכן כדאי לשכור את שירותם של מקצוענים בתחום שיוכלו לבצע את העבודה באופן מקצועי, כאלו שמגיעים עם המלצות ושורה ארוכה של הצלחות.

לפני כ-2300 שנה חייתה בתוניסיה קהילה יהודית ענפה שחלק ניכר ממנה הגיע בעקבות גירוש ספרד ופורטוגל. לאור הנאמר, יהודים טוניסאים זכאים להגיש בקשה להכרה בהם כצאצאים של יהודי פורטוגל שהיגרו לטוניסיה. עם זאת, הצורך להוכיח קשר היסטורי לגירוש פורטוגל בהחלט סבוך, במיוחד כשפער של מאות שנים מפריד בין האירועים להווה. יש לאסוף כל הוכחה רלוונטית – שם משפחה, סיפורים שעוברים במשפחה, תמונות ישנות, גלויות וכדומה. עם סך החומר ממשיכים לפעול, ושוב נציין שעדיף באופן מקצועי – לצד עו"ד שבקיא בתחום. טיפ לדרך? היו סבלניים! מדובר בתהליך ממושך שעשוי להתגלות כמאוד משתלם. 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
טיפול בבעיות מיזמי בנייה מחייב מקצועיות וניסיון
כשאתם בונים בית חדש או רוכשים דירה מקבלן אתם מצפים...
הגנה על עובדים חלשים היא חיונית
זכויות עובדים הן לא רק רעיון יפה, אלא למעשה חלק...
כך תמכרו בעסק שלכם בצורה מוצלחת יותר
בין אם אתם מוכרים מוצרים ובין אם אתם מוכרים קורסים...
איך ליעיל את התקשרות בעסק?
העסק שלכם כל הזמן נמצא בתהליכי גדילה? יש לכם יותר...
מה תפקידו של מנעולן רכב מקצועי?
מנעולן רכב הזמין 24 שעות ביממה אמור להיות בדרך כלל...
עורך דין לירושות וצוואות- הכתובת בכל נושא הקשור לתחום
אף אחד לא אוהב לעסוק בנושאים הקשורים לירושות, צוואות וגם...
הדמיית שיער - על קצה המזלג
אם אתם נמצאים בחיפוש אחר פתרונות לשיער דליל או התקרחות...
חשיבות המשחק והדמיון להתפתחות הילדים
משחק ודמיון הם מרכיבים בלתי נפרדים מהילדות התורמים באופן משמעותי...
למה כשנקלעים לחובות עורך דין הוא חבל הצלה?
כשאדם או עסק נקלעים לחובות שאין ביכולתם לפרוע, התוצאה היא...
איחוד הלוואות - הדרך שלכם להתחיל מחדש!
אם אתם נאבקים עם תשלומי חוב מרובים ומתקשים לעמוד בהתחייבויות...