Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צאצאי יהדות טוניס: הגיע הזמן לבדוק האם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי

צאצאי יהדות טוניס: הגיע הזמן לבדוק האם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי
קרדיט pixabay

בשנת 1492 חל גירוש ספרד. אומנם היהודים קיבלו אפשרות להמיר את דתם ולהישאר, אך הרוב היהודי בחר שלא לוותר על הדת ולעזוב את המדינה על פי צו החוק שנחקק באותה התקופה. במקביל, היהודים שכן בחרו להישאר, הצהירו כי הם מתנצרים למראית עין ושמרו בסתר את מנהגי היהדות, והם אלו אותם יהודים שכיום מכונים אנוסים. באופן כללי, ההערכות מדברות על עשרות אלפי יהודים שגורשו מספרד והתפזרו בין מספר מוקדים, בין היתר גם באימפריה העות'מנית ובצפון אפריקה.

מפורטוגל לטוניס ומטוניס ארצה

רבים מהיהודים שגורשו בחרו להתמקם בתוניסיה הממוקמת בצפון אפריקה. באותם ימים גם היהודים המקומיים ידעו רדיפות קשות, כאלו שהובילו לבחירות הרואיות למות על קידוש השם, אם כי היהודים שהגיעו לתוניסיה בעקבות הגירוש הצליחו לחזק מבפנים את הקהילה המקומית. עד מלחמת העולם הראשונה, תוניסיה אכלסה כ-85 אלף יהודים, כאשר הרוב הגדול ישב בעיר הבירה טוניס ובאי ג'רבה. כעבור שנים, רבים מיהודי טוניס והאי ג'רבה עלו ארצה (לא מעט בעקבות הזוועות שעברו במלחמת העולם השנייה), כך שכיום הצאצאים שלהם זכאים לדרכון פורטוגלי. 

זכאות לחוד ומציאות לחוד

ההערכה היא שעשרות אלפי יהודים שגרים בארץ זכאים לאזרחות פורטוגלית. עם זאת, כדי לבדוק היתכנות חשוב להיעזר בגוף מקצועי, וספציפית בשירותיו של עורך דין לאזרחות פורטוגלית. חשוב להבין שאומנם הזכאות קיימת, אך הדרך לממש אותה מאוד מפותלת וכרוכה בבירוקרטיה אינסופית. אם לא רוצים להשקיע בהגשת הבקשה מבלי שקיימים הסיכויים הבסיסיים, חשוב לערוך בדיקה ראשונית בעזרתו של איש מקצוע. 

ההבטחה שמאחורי המאמץ

הנקודה היא שכיום חיים בארץ לא מעט יהודים שיש להם שורשים בטוניס, ואם נלך רחוק יותר, שורשים בפורטוגל, כך שהם בהחלט זכאים ליהנות מסל ההטבות שמעניק דרכון פורטוגלי. אם לרגע נעצור לציין מדוע המאמץ חיוני, נציין שדרכון פורטוגלי מעניק כניסה לאיחוד האירופאי, ופה מדובר בשורה ארוכה של הטבות סוציאליות, כלכליות, וכדומה. 

עורכים בדיקה ראשונית

אם גם אתם גדלתם על סיפורים משפחתיים שמזכירים את גירוש ספרד, זהו בדיוק הזמן להיכנס לפעולה, ופה ניגש להסביר מה וכיצד עושים. כדי לקבל מושג ראשוני, מומלץ להיכנס למאגר שמות משפחה ייעודי. מדובר במאגר שמכיל את מרבית שמות המשפחה של בני הקהילה היהודית ששכנו באותם ימים בפורטוגל. בהנחה ששם המשפחה אינו בנמצא, אל תמהרו להרים ידיים, אך כן להעלות הילוך. 

עבודת שטח מקיפה

חשוב להבין שיש בדיקות חינמיות ובדיקות בתשלום כדי לברר את הזכאות לדרכון. הבדיקות החינמיות סה"כ מאפשרות לבצע סינון ראשוני ולקבל אישור להמשיך בתהליך. עם זאת, חשוב לזכור שלא מספיק להגיש בקשה לרשויות בפורטוגל ולבדוק את שם המשפחה במאגר. התהליך כרוך בעבודת שטח מקיפה, ולכן כדאי לשכור את שירותם של מקצוענים בתחום שיוכלו לבצע את העבודה באופן מקצועי, כאלו שמגיעים עם המלצות ושורה ארוכה של הצלחות.

לפני כ-2300 שנה חייתה בתוניסיה קהילה יהודית ענפה שחלק ניכר ממנה הגיע בעקבות גירוש ספרד ופורטוגל. לאור הנאמר, יהודים טוניסאים זכאים להגיש בקשה להכרה בהם כצאצאים של יהודי פורטוגל שהיגרו לטוניסיה. עם זאת, הצורך להוכיח קשר היסטורי לגירוש פורטוגל בהחלט סבוך, במיוחד כשפער של מאות שנים מפריד בין האירועים להווה. יש לאסוף כל הוכחה רלוונטית – שם משפחה, סיפורים שעוברים במשפחה, תמונות ישנות, גלויות וכדומה. עם סך החומר ממשיכים לפעול, ושוב נציין שעדיף באופן מקצועי – לצד עו"ד שבקיא בתחום. טיפ לדרך? היו סבלניים! מדובר בתהליך ממושך שעשוי להתגלות כמאוד משתלם. 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
לבחור ביחד עם הילדים את המיטה המושלמת
רבות דובר לאורך השנים בשבחה של השינה. אנחנו יודעים כי...
הפקולטה למתמטיקה בטכניון – מה היא מציעה לכם?
מחפשים מסלול לימודי לתואר ראשון בתחום המתמטיקה? טוב שבאתם! הפקולטה...
חברת CI ושירותי המחקר שיתמכו בשגשוג הארגון שלכם
לפי המחקר, קרוב למחצית העסקים לא מצליחים לשרוד מעבר לשנה...
חברת SDB מאתרים מנתחים משקיעים – בארץ ובחו״ל
מתעניינים בהשקעות בנדל״ן? צוות המומחים שלנו, בחברת SDB, מזמין אתכם...
מרחיבים את המשפחה? אנחנו נמצא לכם מכונית
ילדים זה שמחה וזו ברכה. אתם ממש לא צריכים לחשוש...
חשיבות ליווי עורך דין מטעמכם בעסקאות קניית דירה מקבלן
רבים אשר רוכשים דירה מקבלן בונים על כך שבגלל שמדובר...
היכן הצי'לר משמש בתעשייה ומה היתרונות שלו?
את הצ'ילרים ניתן למצוא במגוון תעשיות. מערכת הקירור חיונית לביצוע...
זקוקים לפתרון מימון חכם? היתרונות של משכנתאות לעסקים
כל עסק חשוף לסיכונים שונים, ובפרט במציאות התזזיתית של המאה...
איזה ארונות אתם באמת צריכים במשרד שלכם?
מידי כמה שנים גם אתם, כמו אחרים, חושבים על עיצוב...
לימוד ריקוד לבת מצווה
היום הגדול והמרגש שלך מתקרב – הנה רק בעוד כמה...