אין דבר שישראלים אוהבים יותר, מאשר לראות טלויזיה. גם בעידן שבו כל הכוכבים הגדולים הפכו כבר לנגישים, בזכות הרשתות החברתיות המאפשרות לפנות כמעט לכל אדם באופן ישיר – עדיין הטלויזיה מייצרת את המרחק המסוים הנדרש, על מנת לייצר הערצה ואהדה עצומות כלפי אותם אנשים המהווים את הבסיס של ענף הבידור בארץ. תכניות בידור ופנאי האהובות בישראל הן מגוונות מאוד, כאשר באופן מפתיע למדי – הז'אנרים השונים נחלקים בין קבוצות אוכלוסיה רבות, שהן בעצמן מגוונות למדי.
תוכניות וותיקות ונוסטלגיות? לא למבוגרים בלבד
אם אתם מתכננים לראות בטלויזיה שידור של הגרלות לוטו (למידע נוסף), סביר להניח שאתם גם עומדים לצפות בשידור הזה ואתם ממש לא היחידים: מתברר שלמרות שתוצאות ההגרלה הוותיקה מתפרסמות באתרי אינטרנט רבים, לתוכנית שעולה בשידור חי ובה מתקיימת ההגרלה עצמה, יש רייטינג מצוין בקרב צעירים ומבוגרים כאחד.
ייתכן שהמתח הנוצר מעצם קיום ההגרלה בזמן אמת וההשקעה בויזואליות של התוכנית – על אף שהיא נמשכת דקות ספורות בלבד – מספיקים כדי לעניין אנשים רבים ומצמידים למסך גם בני עשרים פלוס וגם בני שבעים.
איך זה שלתוכניות הבוקר יש רייטינג גבוה?
הרייטינג הגבוה שזוכות לו תוכניות הבוקר, המשודרות בשעות שבע עד תשע, נראה כמעט בלתי אפשרי ולא מובן עבור אנשים שעובדים מחוץ לבית. רבים תוהים כיצד זה יכול להיות שישנם כל כך הרבה צופים לתוכנית, שמשודרת כאשר, לכאורה, אנשים לא אמורים להימצא מול מכשיר הטלויזיה אלא להיות עסוקים עד מאוד בדברים אחרים ולא בפעילות הנחשבת לפנאי.
מתברר שבעקבות המעבר לעבודה בבית, שהתרחש בקרב מגזרים רבים של עובדים – לרבות בארגונים גדולים, גם הפעלה של הטלויזיה בשעות הבוקר הפכה לחלק לגיטימי וכיפי עד מאוד, עבור אותם אנשים הנמצאים בביתם. כשיום העבודה גמיש יותר ואין כל דחיפות בהגעה זריזה אל המשרד, נראה שישנם לא מעטים שהופכים את הזמן הפנוי לזמן של פנאי – ומאפשרים לעצמם ליהנות מצפייה בטלויזיה ממש "על הבוקר".
הריאליטי עדיין שולט ברוב הטלויזיות שבבתים בישראל
תחום הריאליטי הוא העומד בפסגה בשנים האחרונות – והוא זה שגם הולך ומקבל יותר ויותר זמן שידור בפועל. מבט מהיר בעיתון או ברשת, על השידורים הצפויים לעלות בהמשך השבוע בערוצים הישראליים השונים, יגלה שפע של תוכניות ריאליטי מכל הסוגים: תוכניות בישול, סדרות תעודה ותוכניות ריאליטי שירה הן ה"מלכות" של הטלויזיה המקורית. לצידן קיימות שפע של תוכניות ריאליטי גם בכל הערוצים הזרים, כך שאין ספק שלצופה שחובב את הז'אנר הזה, יש מגוון עצום לבחור מתוכו.
האם זה אומר משהו לגבי סוג השידורים שיהיה פופולרי בעתיד? לא בהכרח. ממש כמו טרנדים באופנה, גם הטרנדים האהודים בטלויזיה צפויים לעבור שינויים, בהתאם לעונה ולתקופות שחולפות. בינתיים, נדמה שקברניטי התקשורת יוצאים מגדרם על מנת להרחיב את הגיוון הקיים ממילא, בתוכניות הבידור והפנאי הנצפות בישראל.