Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מיצרנית אופניים ונשק למעצמת רכב אירופית: הסיפור המפתיע של סקודה

מיצרנית אופניים ונשק למעצמת רכב אירופית: הסיפור המפתיע של סקודה
מצ"ב תמונה לשימוש. קרדיט: Shutterstock.

החברה היצירתית הצליחה לשמור על מקוריות וידע שצברה ביותר מ-120 שנות פעילות, אפילו תחת הפצצות וכיבושים זרים. איך הפכה יצרנית אופניים למותג עולמי עולה בתחום הרכב המשתלם, ומה מחכה לה בעתיד?

אורן הדר

סקודה היא שם נרדף למשפחתית חסכונית, ומותג אהוב ומבוקש בארץ: ידעתם שהיא נחתה בארץ עוד בימי המנדט הבריטי? עברה של היצרנית הצ'כית רצוף בתהפוכות והפתעות, שהעניקו לה ניסיון לא שגרתי בבניית מכוניות מקוריות תחת קשיים שקשה לדמיין. מאמר זה יראה לכם איך הפכה סקודה* יד 2 משם נרדף למונית לאחד המותגים הכי מבוקשים בישראל: כיום 60% מרוכשי סקודה מחליפים אותה רק בסקודה אחרת. 

מאופניים למכוניות 

סיפורה של סקודה כיצרנית רכב מתחיל בשנת 1895 בעיירה מלאדה בולסלאב, חצי שעה נסיעה מפראג. סוחר הספרים ואצלב קלמנט קנה לו אופניים משובחים מתוצרת גרמניה, כדי להוביל את תוצרתו בין לקוחות – והופתע לגלות שיש בהם תקלה. היצרנית לא הכירה בתקלה שלו וסירבה לעזור, ולכן פנה קלמנט לידידו המהנדס ואצלב לורן. השניים הצליחו לתקן את האופניים ועד מהרה הבינו שקל מאוד לשדרג אותם: ביחד בנו דגם עם מנוע קטן, הוסיפו זוג גלגלים ויצרו מכונית ראשונה. כך הוקמה חברת לורן-קלמנט, שבנתה מכוניות יוקרה עבור השוק הצ'כי. 

לאחר מלחמת העולם הראשונה, החברה עברה שני משברים: המשבר הכלכלי במרכז אירופה צמצם את מכירותיה, ושריפה גדולה פרצה במפעל שלה. ב-1924 לורן-קלמנט נרכשה בידי קונגלומרט הייצור התעשייתי סקודה, כחטיבת הרכב של הענקית הצ'כית. הגישה למערכי ייצור גדולים איפשר לסקודה להשקיע במחקר ולבנות דגמי יוקרה מקוריים, בשיתוף עם היספנו סויזה הספרדית. 

המיתון הגדול של שנות השלושים הקשה על היצרנית, אך עדיין הצליחה לתפוס נתחים גדולים מהשוק המקומי עם דגמים כמו הראפיד, הפופולאר והפייבוריט המשפחתיות – וגם עם הסופרב היוקרתית. 

ממכוניות לטנקים

ב-1939 נכבשה צ'כוסלובקיה בידי גרמניה הנאצית, ומפעלי סקודה חדלו מייצור מכוניות אזרחיות. תחת זאת, הוסבו לייצור המוני של טנקים, שריוניות ומערכות נשק מתקדמות רבות. הגרמנים פיתחו באותם הימים את טכנולוגיות ההנעה המובילות בעולם, ומהנדסי סקודה נחשפו ליכולות הללו – למדו ואף שיפרו אותן. 

מפעלי סקודה הופצצו מהאוויר מאז 1943, בעיקר בידי חיל האוויר המלכותי הבריטי – ונזקים כבדים נגרמו לכלל תשתיות הייצור. מהנדסי סקודה הקפידו להגיע ולשלוף מבין ההריסות מסמכי עיצוב, תוכניות ואבות טיפוס כדי לשמר את הידע התחבורתי שנצבר. 

לאחר המלחמה, סופחה המדינה לגוש הקומוניסטי, וייצור המכוניות חזר לסדרו. בניגוד ליצרניות סובייטיות רגילות, שהתבססו על עיצובים פשטניים או כאלה שהושגו ממערב אירופה – הקפידה סקודה על ייצור מקורי: בשנות החמישים נולדו כך הפליסיה הזריזה והאוקטביה המפורסמת. ב-1968 פלש הצבא הרוסי לצ'כוסלובקיה כדי לדכא שאיפות עצמאות לאומית, והאחיזה הקומוניסטית חנקה את המדינה. בהתאמה, נחתכו משמעותית תקציבי סקודה, אך החברה עדיין הצליחה לבנות את המכוניות הכי איכותיות, אמינות ובעלות הביצועים הכי טובים מאחורי מסך הברזל. 

השחרור הגדול והתחלה חדשה

עם קריסת הגוש הקומוניסטי בסוף שנות התשעים, הסתערו יצרניות רכב מערביות על סקודה וניסו לקנות אותה: זו היתה החברה היחידה במזרח אירופה בעלת תשתיות ייצור נרחבות, ניסיון של כמעט מאה שנה בבניית כלי רכב ומנועים, וידע נרחב בפיתוח מכוניות מאוד זולות שעדיין יהיו איכותיות. המתחרות הסופיות היו רנו ופולקסווגן – כשהאחרונה זכתה לאמץ את סקודה במה שנחשב לאחד המיזוגים הכי משתלמים בהיסטוריה של הרכב. עד מהרה התגלתה היצירתיות הצ'כית כמכפיל כוח עצום: דגמי החברה מתחרים בהצלחה גם ביצרניות הכי גדולות בקוריאה, יפן וארה"ב.  

ומה בישראל? לא הרבה יודעים, אבל המותג הצ'כי נחת בארץ עוד בימי המנדט הבריטי – בעיקר דרך דגמי משאיות ורכב צבאי. רק עם נפילת בריה"מ נפתחה החברה למערב ודגמים אזרחיים ראשונים עשו עליה – הסופרמיני פייבוריט, וגרסת הפיק אפ שלה, פורמן – שהצליחה להביס בשוק את הטנדר הפופולרי של סוברו. עם השלמת רכישת החברה בידי פולקסווגן בשנת 2000, נחתה בארץ האוקטביה המשפחתית, שכבשה את קטגוריית המוניות ובהמשך הפכה למשפחתית מבוקשת ביותר. כיום סקודה היא המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל ברוב הקטגוריות, ודגם הסופרב אף משמשת כמכונית שרד עיקרית עבור פוליטיקאים ואח"מים אחרים. 

העתיד: טכנולוגיה במיוחד למשפחה

החברה שמה דגש על מכוניות יעילות וחסכוניות; בישראל מוכרת היטב האוקטביה המשובחת – סקודה היברידית עם רכיב בנזין בנפח ליטר בודד ולצידו רכיב חשמלי מתקדם. המגמה הזו צפויה להתרחב משמעותית – עד 2026, 70% מדגמי סקודה יהיו חשמליים והיתר – היברידיים בתצורה חסכונית במיוחד. 

בספטמבר האחרון הציגה את הוויז'ן 7S, חשמלית קונספט 7 מושבים שמדגימה תפיסת תא נוסעים חדשנית ביותר: מושב שביעי שהופך למושב תינוק שניתן לעגן גם בחזית הרכב, לנוחיות ההורים. בנוסף, מסך גדול מלפנים שמיועד להצגת נתוני נסיעה ומדיה בזמן הנהיגה, יסתובב על צירו ויהפוך לטלוויזיה בזמן טעינת המנוע החשמלי, להנאת המשפחה. 

סיכום

קל לראות שסקודה עברה דרך ארוכה מאוד, בה אספה התנסויות וידע שהפך אותה למותג חזק ומצליח. גם בעתיד תשים דגש על מחיר נגיש וטכנולוגיות הנעה מתקדמות, וכמובן מקוריות ויצירתיות הנדסית. 

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש. 

מספר רישיון 54414.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
האם מטבח כפרי יתאים לכם?
החיפוש אחר מטבח שיתאים לבית זו לא תמיד משימה קלה...
איך לשפר את המראה שלך בקלות?
לפעמים נחוץ רק פרט קטן אחד במראה הפנים שלך כדי...
פתרונות לבעיית רטיבות ברצפת המרפסת
איטום של מרפסת אפשר לבצע עם פירוק הריצוף הקיים וללא...
איזה מזוודות באמת שוות את ההשקעה שלכם?
מידי פעם אתם יוצאים לחופשה בישראל או בחו"ל ובכל פעם...
למה חשוב לבחור חברת הסעות בצורה הטובה ביותר?
שירותי הסעות הם שירותים פופולאריים ביותר. כיום ניתן למצוא לא...
אם השיער שלך עבר החלקה, האם עדיין ניתן להשתמש במסכה לשיער?
נשים רבות בעלות שיער חלק מאמינות בטעות שמסכות שיער מיועדות...
מיסים שיש לשלם בעת רכישת נכס
קניית דירה היא אתגר לא קטן עבור רבים, הן מבחינת...
לבחור ביחד עם הילדים את המיטה המושלמת
רבות דובר לאורך השנים בשבחה של השינה. אנחנו יודעים כי...
הפקולטה למתמטיקה בטכניון – מה היא מציעה לכם?
מחפשים מסלול לימודי לתואר ראשון בתחום המתמטיקה? טוב שבאתם! הפקולטה...
חברת CI ושירותי המחקר שיתמכו בשגשוג הארגון שלכם
לפי המחקר, קרוב למחצית העסקים לא מצליחים לשרוד מעבר לשנה...