יש הרבה מה לומר או לחשוב על מקצוע ההוראה ועל המטרות שלו. מה הציפייה מהמורים והתלמידים? איך בודקים בסופו של תהליך האם הלמידה הופנמה בדיוק כמו שרוצים או מצפים? האם נכון ללמד מקצועות חיצוניים או שמא מה שהכי חשוב זה להקנות כישורים, יכולות ומיומנויות לקראת הפיכתם של התלמידים לבוגרים של המחר? כל אלה שאלות חשובות ויש להן כל מיני תשובות. לא בכדי מורים רבים מחפשים ומוצאים מערך שיעור בנושא ערכים ועושים בו שימוש, שכן דרך כל מקצוע ודרך כל תוכן או נושא אפשר להגיע גם לנושא של ערכים שיהיו חשובים לחייהם של התלמידים.
איך הופכים מערך שיעור בנושא ערכים לשיעור של ממש?
המורים כיום פחות עומדים מול התלמידים ומרצים בצורה תיאורטית אלא הם רוצים לעורר חשיבה והפנמה באמצעות דיון, העלאת רעיונות ומחשבות והקשבה לדעות אחרות ושונות. כאשר מבססים את מהלך השיעור על מערך שיעור בנושא ערכים יהיה קל יותר לבחור נושא, לחלק בצורה נכונה את הזמן של השיעור, לשים לב לשלבים שונים שבכל אחד צריך להתרחש משהו אחר בין התלמידים וכמובן בסופו של דבר להגיע למסקנה או הלמידה הרצויה. ערכים הם נושא משמעותי וחשוב והרי על מנת להפוך למבוגרים של המחר צריך להיות אנשים עם ערכים כבר היום, ללא קשר לגיל התלמידים.
החשיבות והנוחות של שימוש במערכי שיעור מוכנים
גם עבור מורים מנוסים לא תמיד זה קל להכין מערך שיעור ללא קשר לנושא או התוכן הספציפי. כאשר הם יבחרו מערך שיעור בנושא ערכים למשל, הם יכולים לעשות בו שימוש גם בנושא של ערכים וגם בנושאים משמעותיים אחרים. בזכות הניסיון והידע שכבר יש להם הם יוכלו לבצע את ההתאמות הנדרשות וכך להצליח להפוך את מערך השיעור בדיוק למה שהם רוצים וצריכים והשיעור יהיה מעניין, מלא בתוכן וגם עם למידה משמעותית.
אהוד שמיר מתמחה במערכי שיעור בנושאי ערכים (אבל לא רק) ומומלץ לקבל ממנו ייעוץ בנוגע ללמידה נכונה, משמעותית ויעילה.