Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

קרן השתלמות בניהול אישי

קרן השתלמות בניהול אישי
קרדיט לתמונה Freepik

קרן השתלמות בניהול אישי היא מוצר חיסכון מעניין – ושעשוי להיות מתגמל מאוד. העיקרון המרכזי של קרנות השתלמות אלה, שמוכרות גם בשם קרן השתלמות IRA, הוא שהחוסכים הם אלה שמחליטים איך להשקיע את הכסף שבקרן. המידע בעמוד זה יעזור לכם להבין האם גם לכם כדאי לנצל את האופציה הזו, ואם כן – איך לעשות זאת באופן מיטבי.

מה חשוב לדעת על קרן השתלמות בניהול אישי?

המאפיין המרכזי של קרן השתלמות בניהול אישי IRA הוא כאמור חופש הבחירה המרבי של החוסכים. חשוב לציין שאנשים רבים מנצלים את היכולת לקבוע איפה יושקע הכסף גם כדי להימנע מהשקעות שנוגדות את הערכים שלהם – כך למשל יש מי שיימנעו מהשקעה בחברות שמזהמות את כדור הארץ.

מאפיין חשוב נוסף הוא דמי הניהול היחסית נמוכים, וזאת מפני שהחוסכים עצמם מנהלים את ההשקעה בפועל. ברוב המקרים דמי הניהול נעים בין 0.2% ל-0.4%.

עוד כדאי לדעת שלמרות השם, קרן השתלמות לא מיועדת רק למטרות השתלמות אלא מהווה מוצר חיסכון לטווח הבינוני והארוך באופן כללי. כמו כן יש הטבות מס שיפורטו בהמשך העמוד.

הטבות מס בקרנות השתלמות

כמו כל קרנות ההשתלמות, גם קרן השתלמות בניהול אישי מקנה הטבות מס משמעותיות.

* בקרנות ההשתלמות של השכירים ההפקדות של פטורות ממס (עד לתקרת שכר 15,712 ₪ ).

* בקרנות השתלמות של עצמאים – כל הפקדה לקרן השתלמות עד לתקרה מסוימת היא הוצאה מוכרת, כלומר מפחיתה את חבות המס. התקרה היא 4.5% מההכנסה החייבת ועד לתקרה השנתית המותרת שעומדת כיום על 283,904.8 ₪ כך שהניכוי המותר המקסימלי עומד על 12,775.72 ₪ לשנה.

* בזמן משיכת הכספים – גם העצמאים וגם השכירים עשויים ליהנות מפטור מתשלום מס על הרווחים שמניבה להם קרן השתלמות בניהול אישי. על-מנת לזכות בפטור יקר ערך זה, משיכת הכספים חייבת להתבצע אחרי 6 שנים, לפחות, ממועד פתיחתה של הקרן (או אחרי 3 שנים, אם החוסך או החוסכת מגיעים לגיל הפרישה מעבודה או משתמשים בכסף לצורך השתלמות מקצועית).

המגבלות על השקעה באמצעות קרנות השתלמות בניהול אישי

על-מנת להגן על החוסכים והחוסכות, מוטלות מספר מגבלות על ההשקעות המתבצעות דרך קרן השתלמות IRA. ביניהן: אם סכום הכסף בקרן הוא עד מיליון ש"ח, ההשקעה תתבצע רק בתעודות סל ובקרנות מחקות מדד; השקעה בניירות ערך בודדים מוגבלת ל-10% מהסכום שהצטבר בקרן לכל נייר ערך (פרט לאג"ח של מדינת ישראל או מדינות מאושרות, קרנות נאמנות ותעודות סל); חל איסור להשקיע באופציות CALL ואילו באופציות PUT גובה ההשקעה המקסימלי הוא 5% מסך הכספים בקרן; ועוד. בכל מקרה של חריגה מאחת המגבלות, בית ההשקעות שאצלו מופקד הכסף יחסום את ביצוע הפעולות האסורות.

למי מתאימה קרן השתלמות בניהול אישי?

קרן השתלמות בניהול אישי מחייבת בקיאות מעמיקה. בנוסף נדרשת השקעת זמן רב באופן שוטף, כדי לנצל באופן מיטבי כל התרחשות בשוק ההון לטובת השבחת ההשקעה. עבור רוב החוסכים והחוסכות זוהי משימה כמעט בלתי אפשרית, אבל אם נעזרים באנשי מקצוע בתחום החיסכון וההשקעות ומגבשים בעזרתם מדיניות מושכלת, התוצאה עשויה להיות רווחים משמעותיים וסיפוק רב.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם
על מה צריך לחשוב לפני יציאה לפנסיה?
הפנסיה זה תשלום חודשי, המחליף את ההכנסה של האזרח כשהוא...
קרן השתלמות בניהול אישי
קרן השתלמות בניהול אישי היא מוצר חיסכון מעניין - ושעשוי...
מה האפשרויות שלי לקבל הלוואה למטרות שונות כדוגמת משכנתא
מה האפשרויות שלי לקבל משכנתא לשם קניית דירה מהבנק ישנם הרבה...
ליהנות מעסק מושלם ואיכותי
אחת הדרכים הנהדרות והמושלמות ביותר לפתח את עצמכם וליצור משהו...
מבחירת מסלולים ועד חישוב ההחזר החודשי: כך תשתמשו במחשבון משכנתא
קיבלתם כמה הצעות משכנתא מהבנקים? מחשבוני המשכנתא ברשת יאפשרו לכם...
הדרך שלכם לשמור על רמת החיים – עוברת בדירוג האשראי
רמת חיים גבוהה היא השאיפה של אנשים פרטיים ובעלי עסקים...
טעינה מלאה: המדריך השלם לעמדות טעינה לרכב חשמלי
מהן סוגי העמדות הנפוצות בישראל, איפה נוכל להטעין את המכונית...
חיים בהפוכה: כל מה שרציתם לדעת על משכנתא הפוכה
מהי משכנתא הפוכה, מי יכול לקחת אותה, איך מחזירים את...
שירות חובה לכל עסק
אין עסק שלא זקוק לשירותי הנהלת חשבונות ורואה חשבון. גם...
עסק מהבית: כך תעשו את זה נכון
חושבים להתחיל להפעיל עסק מהבית? כל מה שצריך לדעת על...